59 15 Te weinig werd gelet op een goede houding van het lichaam en een goeden stand der voeten. Veel candidaten overzagen de klasse niet voldoende. Zij verbeterden af en toe een fout van een der dichtbijstaande leerlingen, maar letten niet op de andere kinderen. Hiervan was verveling en wanorde een gevolg. Ook gebeurde het nog, dat niet gezorgd werd voor voldoende beweging en afwisseling tijdens het spel. De toon en de wijze, waarop de candidaten met de leer lingen omgingen, was bijna zonder uitzondering vrien delijk. Enkelen hadden moeite met de orde, maar velen wisten door haar persoonlijkheid de kinderen te beheer- schen. Dan waren dezen kalm, leerden het spel goed aan en speelden met opgewektheid mee. VERTELLEN. Den candidaten werd een vertelling opgegeven uit de volgende Bundels: „Oolijk en Vroolijk”, „Praatjes en Plaat jes” door S. Maathuis-Ilcken en uit eenige jaargangen van „Ons Thuis” en „Sint Nicolaas”. Evenals vorige jaren, was ook nu de tijd van voorberei ding gesteld op 15 minuten. Het bleek de Sub-Commissie, dat deze tijd noodig was, om de vertelling voldoende te kunnen voorbereiden. De opgegeven vertellingen konden zonder eenige wijzi ging verteld worden; de candidaten waren echter vrij, zoo zij dit in het voordeel der vertelling achtten, toch eenige veranderingen aan te brengen. De door de candidaten aangebrachte veranderingen wa ren echter zelden verbeteringen; integendeel, verloor de vertelling hierdoor vaak veel van haar waarde. Ruim de helft der candidaten behaalde slechts het cijfer 6 of een cijfer daar beneden. Van de overigen was de vertelling ruim voldoende, goed en van twee candidaten zeer goed. De inhoud der vertelling werd door de meeste candidaten wel goed weergegeven doch verschillende aardige momen ten werden door velen over het hoofd gezien. Het ontbrak veel candidaten aan het vermogen, de ver telling voor de kinderen te doen leven, deze dus zóó uit te beelden, dat het verhaal a.h.w. nog eens werd doorleefd. De Sub-Commissie zou den candidaten gaarne willen toe roepen: „Weest gewoon! Vertelt, zooals ge zelf als kind het liefst hoordet vertellen. Spreekt rustig en natuurlijk en aal de les, vervat in de vertelling, voor zichzelf spreken, us laat deze niet, als het hinkende paard, achteraan komen.” VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS. j

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 2022