59
15
Te weinig werd gelet op een goede houding van het
lichaam en een goeden stand der voeten. Veel candidaten
overzagen de klasse niet voldoende. Zij verbeterden af en
toe een fout van een der dichtbijstaande leerlingen, maar
letten niet op de andere kinderen. Hiervan was verveling
en wanorde een gevolg. Ook gebeurde het nog, dat niet
gezorgd werd voor voldoende beweging en afwisseling
tijdens het spel.
De toon en de wijze, waarop de candidaten met de leer
lingen omgingen, was bijna zonder uitzondering vrien
delijk. Enkelen hadden moeite met de orde, maar velen
wisten door haar persoonlijkheid de kinderen te beheer-
schen. Dan waren dezen kalm, leerden het spel goed aan en
speelden met opgewektheid mee.
VERTELLEN.
Den candidaten werd een vertelling opgegeven uit de
volgende Bundels: „Oolijk en Vroolijk”, „Praatjes en Plaat
jes” door S. Maathuis-Ilcken en uit eenige jaargangen van
„Ons Thuis” en „Sint Nicolaas”.
Evenals vorige jaren, was ook nu de tijd van voorberei
ding gesteld op 15 minuten. Het bleek de Sub-Commissie,
dat deze tijd noodig was, om de vertelling voldoende te
kunnen voorbereiden.
De opgegeven vertellingen konden zonder eenige wijzi
ging verteld worden; de candidaten waren echter vrij, zoo
zij dit in het voordeel der vertelling achtten, toch eenige
veranderingen aan te brengen.
De door de candidaten aangebrachte veranderingen wa
ren echter zelden verbeteringen; integendeel, verloor de
vertelling hierdoor vaak veel van haar waarde.
Ruim de helft der candidaten behaalde slechts het cijfer
6 of een cijfer daar beneden.
Van de overigen was de vertelling ruim voldoende, goed
en van twee candidaten zeer goed.
De inhoud der vertelling werd door de meeste candidaten
wel goed weergegeven doch verschillende aardige momen
ten werden door velen over het hoofd gezien.
Het ontbrak veel candidaten aan het vermogen, de ver
telling voor de kinderen te doen leven, deze dus zóó uit
te beelden, dat het verhaal a.h.w. nog eens werd doorleefd.
De Sub-Commissie zou den candidaten gaarne willen toe
roepen: „Weest gewoon! Vertelt, zooals ge zelf als kind het
liefst hoordet vertellen. Spreekt rustig en natuurlijk en
aal de les, vervat in de vertelling, voor zichzelf spreken,
us laat deze niet, als het hinkende paard, achteraan
komen.”
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.
j