59 17 bespreking of aanwijzing goed te kunnen volgen. De leertoon was meestentijds natuurlijk en opgewekt; meermalen ontbrak de zóó noodige beslistheid, wat tenge volge had, dat menige les saai of mat werd, ook wel door vaagheid minder gaf dan de opzet deed verwachten. Enkele candidaten bezondigden zich nog aan onophou delijk gebabbel, wat gelukkigerwijs veeltijds over de hoof den der leerlingen heenging. Zij, die op prettige, zakelijke manier de leerstof onder de aandacht wisten te brengen, zagen zich beloond door de volle belangstelling der kin deren. De meeste candidaten gaven door de keuze der leerstof blijk van voldoend inzicht. Zij kozen een les in overeen stemming met de ontwikkeling der leerlingen. Toch waren er ook nu weer, die geringe ervarenheid toonden in de toe passing der speelmiddelen. Hiervan getuigden die lessen, welke 10 minuten vóór den gestelden tijd reeds eindigden; en ook die, waarbij slechts een beperkt deel van het aange wezen materiaal gebruikt werd, en dit nog met een poover resultaat. Ook thans trachtten velen bij het bouwen de aantrek kelijkheid der leerstof te verhoogen door het uitreiken van papieren voorwerpjes, bedoeld als onderdeelen of versie ring van het geheel. Is dit tot op zekere hoogte te waar- deeren, bedenkelijk wordt deze wijze van handelen, wanneer aan ’t eind der les het speelmiddel een vrij ondergeschikte plaats heeft in het resultaat- Met ingenomenheid werd geconstateerd, dat het recht be grip der zelfwerkzaamheid meer en meer doordringt. Een groot percentage der candidaten beproefde de leerlingen zooveel mogelijk in den arbeid te betrekken. Toch slaagden niet allen volkomen naar wensch. De tact om de gedachten der kinderen op sobere wijze te leiden moest door velen nog verworven worden. Anderen gaven door geestdoodend voorwerken soms op 2 of 3 manieren tegelijk te ver staan, dat zij den eisch, welke de toepassing van Fröbel’s speelmiddelen haar in deze stelde, totaal niet kenden. Over de orde in de klasse kan gezegd worden, dat ze over ’t algmeen goed was; waar ze al eens in gevaar was of dreigde verloren te gaan, was dit veelal gevolg van slappe leiding of van weinig aantrekkelijk werk. AKTE B. Het schriftelijk werk voor het examen voor de akte van ootdonderwijzeres, Akte B, dat gehouden werd op 14 Sep- ember te Rotterdam en te ’s-Gravenhage, bestond uit de volgende opgaven: VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 2024