59
17
bespreking of aanwijzing goed te kunnen volgen.
De leertoon was meestentijds natuurlijk en opgewekt;
meermalen ontbrak de zóó noodige beslistheid, wat tenge
volge had, dat menige les saai of mat werd, ook wel door
vaagheid minder gaf dan de opzet deed verwachten.
Enkele candidaten bezondigden zich nog aan onophou
delijk gebabbel, wat gelukkigerwijs veeltijds over de hoof
den der leerlingen heenging. Zij, die op prettige, zakelijke
manier de leerstof onder de aandacht wisten te brengen,
zagen zich beloond door de volle belangstelling der kin
deren.
De meeste candidaten gaven door de keuze der leerstof
blijk van voldoend inzicht. Zij kozen een les in overeen
stemming met de ontwikkeling der leerlingen. Toch waren
er ook nu weer, die geringe ervarenheid toonden in de toe
passing der speelmiddelen. Hiervan getuigden die lessen,
welke 10 minuten vóór den gestelden tijd reeds eindigden;
en ook die, waarbij slechts een beperkt deel van het aange
wezen materiaal gebruikt werd, en dit nog met een poover
resultaat.
Ook thans trachtten velen bij het bouwen de aantrek
kelijkheid der leerstof te verhoogen door het uitreiken van
papieren voorwerpjes, bedoeld als onderdeelen of versie
ring van het geheel. Is dit tot op zekere hoogte te waar-
deeren, bedenkelijk wordt deze wijze van handelen, wanneer
aan ’t eind der les het speelmiddel een vrij ondergeschikte
plaats heeft in het resultaat-
Met ingenomenheid werd geconstateerd, dat het recht be
grip der zelfwerkzaamheid meer en meer doordringt. Een
groot percentage der candidaten beproefde de leerlingen
zooveel mogelijk in den arbeid te betrekken. Toch slaagden
niet allen volkomen naar wensch. De tact om de gedachten
der kinderen op sobere wijze te leiden moest door velen
nog verworven worden. Anderen gaven door geestdoodend
voorwerken soms op 2 of 3 manieren tegelijk te ver
staan, dat zij den eisch, welke de toepassing van Fröbel’s
speelmiddelen haar in deze stelde, totaal niet kenden.
Over de orde in de klasse kan gezegd worden, dat ze
over ’t algmeen goed was; waar ze al eens in gevaar was
of dreigde verloren te gaan, was dit veelal gevolg van
slappe leiding of van weinig aantrekkelijk werk.
AKTE B.
Het schriftelijk werk voor het examen voor de akte van
ootdonderwijzeres, Akte B, dat gehouden werd op 14 Sep-
ember te Rotterdam en te ’s-Gravenhage, bestond uit de
volgende opgaven:
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.