1 59 18 NEDERLANSCHE TAAL. TEEKENEN. DE POPPEN W A SCH- (1034—12%). Schets naar aanleiding van één der onderstaande ge dichtjes twee tafereelen, waarvan er één afgewerkt moet worden. Toen het schoon was, spande Klaartje In de bleek een lange lijn; ’t Waschgoed werd daaraan gehangen, Dat het spoedig droog zou zijn. Maar intusschen lag daar eenzaam De arme pop in ’t natte gras, En zij zuchtte: ,,’k Ril van koude, Ti Heb een hekel aan de wasch”. ANT L. DE ROP. Vul een tobbetje met water. Doe een kluitje zeep er bij; En de beide meisjes gingen Druk nu aan de wasscherjj. Maar, zei Klaartje op zeek’ren morgen, ’t Jurkje, ’t mutsje, ’t ondergoed Van de pop is erg besmoezeld, Weet je, Toosje, wat je doet? Klaartje en Toosje hadden samen O, zoo’n allerliefste pop, In een paars katoenen jurkje En een tullen mutsje op. 2. 3. 4. (9—10*/»). Maak een opstel over één der volgende onderwerpen: De invloed van den oorlog op ons huiselijk leven. Stille armoede. Een achterbuurt. Een dag in Moeders plaats. VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS. 1 1. -

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 2025