59
21
ver:
woord
SCHOOLHYGIENE.
Het examen in de schoolhygiëne bestond in een onder
zoek naar de kennis der eandidaten van den invloed, dien
De rentenier van het dorp? Wat beteekent het werk-
„rentenieren”? Wat is een lijfrente, een rent
meester1? Waarom staat er: het beperkt getal der heeren
en der zwarte rokken? Waarom: beperkt getal? Verklaar
het tweede gedeelte van dezen zin. Wat wordt bedoeld met
onze gewone dorpsclassificatie? Wat beteekent: de kost
baarheid van de meeste zaken hangt af van hare zeldzaam
heid? Wat wil zeggen: een rentenier is iemand, die U voor
de voeten loopt? Wat beteekent: gij acht hem nuttig, als
een gieter, om groot geld in ’t klein te verspreiden? Wat
verstaat U door groot geld, klein geld, baar geld? Hij heeft
geen stem in zaken, wat wil dat zeggen? Wat beteekent
natuurlijke antipathie? Waarom is er een natuurlijke
antipathie tusschen een rentenier en een koopstad? Wat
is een koopstad, een wereldstad? Verklaar den volgenden
zin. Wat zijn landverhuizers? Wat is een zwerm? Heeft de
schrijver dit woord met een bedoeling gekozen? Noem
eenige woorden als zwerm, die een hoeveelheid te kennen
geven. Vergelijk: dwalen en verdwalen. Waarom: zwerve
lingen? Verklaar den volgenden zin. Wat is een miniatuur
stad je? Was Mastland zulk een stadje? Hebt U wel meer
van Mastland gehoord? Wie was den schrijver van dat
boek? enz. enz.
Verschillende vragen werden ook gesteld in verband met
antwoorden van de candidaat
NEDEKLANDSCHE TAAL.
Door 26 eandidaten werd een opstel gemaakt over: „De
invloed van den oorlog op ons huiselijk leven”; door 23
over: „Een dag in Moeders plaats”; 14 kozen: „Een achter
buurt” en 5: „Stille armoede”.
Uit de toegekende cijfers 13 maal werd een cijfer
lager dan 6 gegeven blijkt, dat de groote meerderheid
der opstellen voldoende of ruim voldoende konden geacht
worden; toch moet de Sub-Commissie opmerken, dat er niet
altijd behoorlijk gezorgd was voor orde in de behandeling,
dat de inhoud meer dan eens wat kinderachtig moest
heeten, en dat de stijl nog te vaak middelmatig was. De
Sub-Commissie wijst er nog eens met nadruk op, dat te
veel eandidaten verzuimd hadden haar werk na te lezen,
voordat het werd ingeleverd; zij schrijft het daaraan toe,
dat meermalen grove taalfouten een overigens flink opstel
ontsierden, en dat de punctuatie dikwijls slecht verzorgd
was.
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.