59 22 het schoolleven kan hebben op den gezondheidstoestand der leerlingen en van de middelen, die aangewend worden om nadeelige invloeden zooveel mogelijk te keeren. In ver band daarmede moesten de candidaten blijk geven van voldoende kennis omtrent de hoofdzaken van den bouw en de levensverrichtingen van het menschelijk lichaam. Eenige onderdeden en modellen van organen dienden om vast te stellen in hoeverre de candidaten een voorstelling hadden van de zaken, waarover het gesprek liep. Ofschoon natuurlijk een zekere hoeveelheid kennis als eerste eisch gesteld werd, heeft de Sub-Commissie bij het vaststellen van haar eindoordeel over een candidaat, in zicht en begrip zwaarder laten wegen, dan leemten in parate kennis. Over het geheel genomen mag de Sub-Commissie de resultaten van het examen niet onbevredigend noemen: een behoorlijk aantal candidaten behaalde het cijfer 7, enkelen een 8 of 9. Toch mag zij niet onvermeld laten, dat meermalen een candidaat niet in staat scheen zelfs een voudige vragen te begrijpen of zich eenigszins in te den ken in het onderwerp, dat ter sprake kwam. Te dikwijls ook kwam het voor, dat de natuurkundige grondslag, on misbaar voor zeker inzicht in de verschijnselen, geheel ontbrak. Ook waren er, die ijverig uit boek of dictaat ge leerd hadden, maar niet in de gelegenheid geweest waren haar studie op aanschouwelijken grondslag te doen rusten of bij wie de haar daartoe geboden gelegenheid niet het gewenscht resultaat had opgeleverd. In het belang der candidaten veroorlooft de Sub-Com missie zich de vrijheid, te wijzen op de onmisbaarheid van waarneming der dingen zelf voor een goede voorbereiding tot het examen. Punten van bespreking: Noem de voornaamste deelen van het geraamte; welke daarvan liggen hier op tafel (wervels, ribben, armbeende- ren, schedel); de verbinding der beenderen, spieren; de huid en haar werking; huiduitslag; dienst van het water in de school; over zenuwen en hun dienst; bloedsomloop, hart (model aanwezig), aderen en slagaderen, samenstel ling van het bloed; neusbloeding; eerste wondbehandeling: de schoolbank en de lichaamshouding; been en kraakbeen; ruggegraatsverkromming; over besmettelijke ziekten: diphteriebacillen, tuberkelbacillen, middelen ter bestrii- ■ding; de lichaamsholten en de ingewanden; de ademhaling, werking van de borstkas; over de voeding; verwarming: lichaamswarmte, koortsthermometer; systemen van school verwarming, de schoolkachel als verwarmings- en als VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMEXS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 2029