59
22
het schoolleven kan hebben op den gezondheidstoestand
der leerlingen en van de middelen, die aangewend worden
om nadeelige invloeden zooveel mogelijk te keeren. In ver
band daarmede moesten de candidaten blijk geven van
voldoende kennis omtrent de hoofdzaken van den bouw en
de levensverrichtingen van het menschelijk lichaam.
Eenige onderdeden en modellen van organen dienden om
vast te stellen in hoeverre de candidaten een voorstelling
hadden van de zaken, waarover het gesprek liep.
Ofschoon natuurlijk een zekere hoeveelheid kennis als
eerste eisch gesteld werd, heeft de Sub-Commissie bij het
vaststellen van haar eindoordeel over een candidaat, in
zicht en begrip zwaarder laten wegen, dan leemten in
parate kennis.
Over het geheel genomen mag de Sub-Commissie de
resultaten van het examen niet onbevredigend noemen:
een behoorlijk aantal candidaten behaalde het cijfer 7,
enkelen een 8 of 9. Toch mag zij niet onvermeld laten, dat
meermalen een candidaat niet in staat scheen zelfs een
voudige vragen te begrijpen of zich eenigszins in te den
ken in het onderwerp, dat ter sprake kwam. Te dikwijls
ook kwam het voor, dat de natuurkundige grondslag, on
misbaar voor zeker inzicht in de verschijnselen, geheel
ontbrak. Ook waren er, die ijverig uit boek of dictaat ge
leerd hadden, maar niet in de gelegenheid geweest waren
haar studie op aanschouwelijken grondslag te doen rusten
of bij wie de haar daartoe geboden gelegenheid niet het
gewenscht resultaat had opgeleverd.
In het belang der candidaten veroorlooft de Sub-Com
missie zich de vrijheid, te wijzen op de onmisbaarheid van
waarneming der dingen zelf voor een goede voorbereiding
tot het examen.
Punten van bespreking:
Noem de voornaamste deelen van het geraamte; welke
daarvan liggen hier op tafel (wervels, ribben, armbeende-
ren, schedel); de verbinding der beenderen, spieren; de
huid en haar werking; huiduitslag; dienst van het water
in de school; over zenuwen en hun dienst; bloedsomloop,
hart (model aanwezig), aderen en slagaderen, samenstel
ling van het bloed; neusbloeding; eerste wondbehandeling:
de schoolbank en de lichaamshouding; been en kraakbeen;
ruggegraatsverkromming; over besmettelijke ziekten:
diphteriebacillen, tuberkelbacillen, middelen ter bestrii-
■ding; de lichaamsholten en de ingewanden; de ademhaling,
werking van de borstkas; over de voeding; verwarming:
lichaamswarmte, koortsthermometer; systemen van school
verwarming, de schoolkachel als verwarmings- en als
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMEXS.