59 29 VERTELLEN. 28. Maak van de ringen en stokjes eenige mooie schoon- heidsvormen, waarbij de verbinding van rechte en ge bogen lijnen uitkomt. 29. Maak van ringen en stokjes 2 aardige levensvormen, welke door wijziging uit elkaar ontstaan. 30. Gebruik ringen en stokjes voor de samenstelling van kleine levensvormen, welke met elkaar een tafereel te zien geven. 31. Gebruik 8 lange en 8 korte vleehtlatten voor eenige schoonheidsvormen in reeks. 32. Gebruik lange en korte vleehtlatten voor het maken van een levensvorm, dien ge daarna wijzigt in een anderen. De candidaten kregen gedurende 15 a 20 minuten een eenvoudige vertelling ter lezing; al deze verhaaltjes waren geschikt om zonder eenige verandering aan de klasse te worden verteld; intusschen stond het den candidaten vrij elke gewenschte wijziging er in aan te brengen. Velen maakten hiervan gebruik; slechts bij zeer enkelen even wel was zoo’n verandering inderdaad een verbetering. Het indeelen van den voor de vertelling beschikbaren tijd bleek voor velen moeilijk. Zeer zeker zal deze fout voor een deel op rekening der zenuwen zijn te schrijven. Toch bezaten blijkbaar lang niet alle candidaten de zoo noodige bedrevenheid; ook hadden zij zich niet voldoende reken schap gegeven van de eischen, waaraan elke vertelling moet voldoen, zal zij ingang bij de kinderen vinden. Er werd veelal veel te vlug gesproken, met verwaarloozing van aardige details werd dan in hoofdtrekken de inhoud van het gelezen verhaal aan de kinderen meegedeeld; alle spanning, alle climax ontbrak, fijne trekjes gingen ver loren; na tien minuten was dan de stof behandeld, de can- didaat bemerkte veelal zelf de fout, en zocht het eind dan onevenredig lang te rekken; zoo ging de aandacht der klas totaal verloren. Het toelichten met een sober gebaar, het uitbeelden waar devertelling het vraagt, kortom een aanschouwelijke ver telling wist maar een heel enkele te geven. De taal was over het algemeen voldoende verzorgd, de woordenkeus bleef binnen de bevatting der kinderen, de verteltoon was gelukkig bijna altijd de natuurlijke spreek- VERSLAG BEWAAKSCHOOLAKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 2036