59
29
VERTELLEN.
28. Maak van de ringen en stokjes eenige mooie schoon-
heidsvormen, waarbij de verbinding van rechte en ge
bogen lijnen uitkomt.
29. Maak van ringen en stokjes 2 aardige levensvormen,
welke door wijziging uit elkaar ontstaan.
30. Gebruik ringen en stokjes voor de samenstelling van
kleine levensvormen, welke met elkaar een tafereel te
zien geven.
31. Gebruik 8 lange en 8 korte vleehtlatten voor eenige
schoonheidsvormen in reeks.
32. Gebruik lange en korte vleehtlatten voor het maken
van een levensvorm, dien ge daarna wijzigt in een
anderen.
De candidaten kregen gedurende 15 a 20 minuten een
eenvoudige vertelling ter lezing; al deze verhaaltjes waren
geschikt om zonder eenige verandering aan de klasse te
worden verteld; intusschen stond het den candidaten vrij
elke gewenschte wijziging er in aan te brengen. Velen
maakten hiervan gebruik; slechts bij zeer enkelen even
wel was zoo’n verandering inderdaad een verbetering.
Het indeelen van den voor de vertelling beschikbaren tijd
bleek voor velen moeilijk. Zeer zeker zal deze fout voor
een deel op rekening der zenuwen zijn te schrijven. Toch
bezaten blijkbaar lang niet alle candidaten de zoo noodige
bedrevenheid; ook hadden zij zich niet voldoende reken
schap gegeven van de eischen, waaraan elke vertelling
moet voldoen, zal zij ingang bij de kinderen vinden. Er
werd veelal veel te vlug gesproken, met verwaarloozing
van aardige details werd dan in hoofdtrekken de inhoud
van het gelezen verhaal aan de kinderen meegedeeld; alle
spanning, alle climax ontbrak, fijne trekjes gingen ver
loren; na tien minuten was dan de stof behandeld, de can-
didaat bemerkte veelal zelf de fout, en zocht het eind dan
onevenredig lang te rekken; zoo ging de aandacht der klas
totaal verloren.
Het toelichten met een sober gebaar, het uitbeelden waar
devertelling het vraagt, kortom een aanschouwelijke ver
telling wist maar een heel enkele te geven.
De taal was over het algemeen voldoende verzorgd, de
woordenkeus bleef binnen de bevatting der kinderen, de
verteltoon was gelukkig bijna altijd de natuurlijke spreek-
VERSLAG BEWAAKSCHOOLAKTE-EXAMENS.