59
30
SPELEN.
De candidaten brachten op verzoek der Sub-Commissie
een lijstje mee met vijf of meer namen van gebonden en
evenveel van half-gebonden spelen. Nadat de Sub-Com
missie uit elke groep een keuze gedaan had, konden de
candidaten zich tien minuten voorbereiden.
Daarna werd haar opgedragen te beginnen het spel aan
te leeren. Voor ’t gebonden spel mochten 20 minuten ge
bruikt worden, voor ’t half-gebonden tien minuten. Bij de
beoordeeling werd gelet op:
Opstelling van de klasse,
Inleiding en verklaring van het spel,
Wijze van aanleeren,
Opmerken en verbeteren van fouten,
Handhaving der orde.
Leertoon.
Over *t algemeen zorgden de candidaten voor een goede
opstelling; enkelen zetten de kruisjes, waarop de rijen ge
plaatst werden, te dicht bij elkaar, ’t Gevolg was, dat de
kinderen de bewegingen niet konden uitvoeren zonder
elkaar te hinderen. Ook beseften sommigen niet, dat een
beweging met rechter- of linkerarm gemakkelijker goed
wordt aangeleerd, als de kinderen achter elkaar in den
kring staan, dan naast elkaar.
Bijna zonder uitzondering wisten de candidaten door een
geschikte inleiding de belangstelling te wekken. Dan volg
de een duidelijke verklaring van het spel en als de bewe
gingen en handelingen afzonderlijk werden aangeleerd,
werkten de kinderen met volle inspanning mee. Enkelen
stelden zich tevreden met een slappe nabootsing der bewe
gingen. Van opgewektheid bij ’t spel was dan geen sprake.
Fouten werden over ’t algemeen wel bemerkt, maar lang
niet altijd verbeterd, ’t Overzien van de klasse liet bij 't
vrije spel soms te wenschen over.
Hierbij bleek ook meermalen, dat de candidaten zich geen
rekenschap gaven van het groote gevaar voor wanorde bij
gebrek aan voldoende leiding. Het spel ontaardde dan in
een woest gedraai en geschreeuw, waarbij veel kinderen
op den grond vielen.
Over ’t algemeen was de leertoon vriendelijk. Wel ont
brak nog dikwijls de noodige opgewektheid. Niet genoeg
De bundels „Ooipk en Vrooljjk”, „O, wat een
pre t”, ,,A 1 s d e h e i d e b 1 o e i t”, „O n s t h u i s”, „N i e u-
w e Vriendjes”, leverden o.a. de stof voor de ver
tellingen.
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EX AMEX'S.