59 30 SPELEN. De candidaten brachten op verzoek der Sub-Commissie een lijstje mee met vijf of meer namen van gebonden en evenveel van half-gebonden spelen. Nadat de Sub-Com missie uit elke groep een keuze gedaan had, konden de candidaten zich tien minuten voorbereiden. Daarna werd haar opgedragen te beginnen het spel aan te leeren. Voor ’t gebonden spel mochten 20 minuten ge bruikt worden, voor ’t half-gebonden tien minuten. Bij de beoordeeling werd gelet op: Opstelling van de klasse, Inleiding en verklaring van het spel, Wijze van aanleeren, Opmerken en verbeteren van fouten, Handhaving der orde. Leertoon. Over *t algemeen zorgden de candidaten voor een goede opstelling; enkelen zetten de kruisjes, waarop de rijen ge plaatst werden, te dicht bij elkaar, ’t Gevolg was, dat de kinderen de bewegingen niet konden uitvoeren zonder elkaar te hinderen. Ook beseften sommigen niet, dat een beweging met rechter- of linkerarm gemakkelijker goed wordt aangeleerd, als de kinderen achter elkaar in den kring staan, dan naast elkaar. Bijna zonder uitzondering wisten de candidaten door een geschikte inleiding de belangstelling te wekken. Dan volg de een duidelijke verklaring van het spel en als de bewe gingen en handelingen afzonderlijk werden aangeleerd, werkten de kinderen met volle inspanning mee. Enkelen stelden zich tevreden met een slappe nabootsing der bewe gingen. Van opgewektheid bij ’t spel was dan geen sprake. Fouten werden over ’t algemeen wel bemerkt, maar lang niet altijd verbeterd, ’t Overzien van de klasse liet bij 't vrije spel soms te wenschen over. Hierbij bleek ook meermalen, dat de candidaten zich geen rekenschap gaven van het groote gevaar voor wanorde bij gebrek aan voldoende leiding. Het spel ontaardde dan in een woest gedraai en geschreeuw, waarbij veel kinderen op den grond vielen. Over ’t algemeen was de leertoon vriendelijk. Wel ont brak nog dikwijls de noodige opgewektheid. Niet genoeg De bundels „Ooipk en Vrooljjk”, „O, wat een pre t”, ,,A 1 s d e h e i d e b 1 o e i t”, „O n s t h u i s”, „N i e u- w e Vriendjes”, leverden o.a. de stof voor de ver tellingen. VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EX AMEX'S.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1917 | | pagina 2037