60
2
VERSLAG BUZ. GESUBS. BEWAARSCHOLEN.
Werkzaamheden der Commissie.
Samenstelling der Commissie.
Wegens zijn aftreden als lid van den Gemeenteraad, hield
de heer Mr. J. j®, A. Lisman op lid onzer Commissie te
zijn. Sedert 1 Maart 1912 was hij als zoodanig en als voor
zifter in ons midden. Een woord van dank worde hem hier
gebracht voor zijne aangename leiding in de vergaderingen
Overeenkomstig het bepaalde in de verordening no. 25
van 1905 zijn ook dit jaar de onderscheidene bewaarscholen
geregeld door de sub-Commissiën uit ons midden bezocht.
Voor elke school waren van het inwerking treden van
laatstgenoemde verordening af, twee leden aangewezen,
die als vaste sub-Commissie voor de scholen werkzaam
waren.
Het in werking treden der verordening no. 11 van 1917
heeft onze Commissie doen besluiten, om de leden, die voor
een school zijn aangewezen, om de twee jaren te doen
wisselen, waardoor wordt bereikt, dat al de leden een
algemeen overzicht krijgen van den toestand in alle
bewaarscholen.
Voorts deed onze Commissie aan Burgemeester en Wet
houders een voorstel om voor alle bijzondere bewaar
scholen, die voor een bijdrage in aanmerking zijn gekomen
een uniform formulier leerplan te doen vaststellen, aan
gezien het haar gebleken is, hoe zeer verschillend de aan
Uw College door besturen en hoofden ingezonden leer
plannen waren ingericht.
Nog behandelde onze Commissie een aan haar gericht
schrijven van Burgemeester en Wethouders, waarbij werd
medegedeeld, dat de Raad dezer gemeente heeft besloten
om aan de leerlingen der gemeentelijke bewaarscholen aan
wie daarvoor behoefte bestaat, van gemeentewege voeding
te verschaffen en dat voorts ook de leerlingen van
bijzondere bewaarscholen daaraan kunnen deelnemen en
verzocht dat College ons te mogen vernemen het oordeel
over de eischen, w elke behooren te worden gesteld tot deel
neming aan die voeding.
In antwoord op bedoeld schrijven heeft onze Commissie
in overweging gegeven voor den winter 19171918 geen
bijzondere eischen te stellen, zulks in verband met de
bijzondere tijdsomstandigheden en daarbij tevens genoemd
de .scholen, welke zij meende, dat in de eerste plaats in
aanmerking behoorden te komen.