I
i
I
16
I
i
I
2
VERSLAG DER VISSCHERSIIA VEN.
de loonregeling voor de haringvisscherij en de eersten niet
wilden laten monsteren voor de trawlvisseherij alvorens
deze kwestie was geregeld.
Van beide zijden werd weinig moeite gedaan om het con
flict te beëindigen, daar in de afgeloopen jaren veel geld
verdiend was en het risico aan de uitoefening der trawl-
visscherij verbonden zeer groot was door de en door Enge
land en door Duitschland afgekondigde blokkade en de
verscherpte duikbootactie.
Voor de betrokken nevenbedrijven en visehventers was
deze stilstand in het vissehersbedrijf een zeer grooten
tegenslag, daar de verdiensten bijna geheel stil stonden.
Deze kwestie had nog een paar eigenaardige gevolgen.
Aangelokt door de hooge vischprijzen kochten eenige
Scheveningsehe reederijen kleine stoomtrawlers, welke uit
sluitend bestemd zijn voor de verschvisscherij. Op deze
vaartuigen kon, hangende bovenstaande kwestie, wel ge
monsterd worden. Scheveningen kwam zoodoende in het
bezit van een 23-tal stoomvisschersvaartuigjes.
Een tweede gevolg was een belangrijke uitbreiding van
de kustvloot. (Schokkers, garnalenbooten en vletten).
Vele zeelieden, het nietsdoen moede, en ook al aangelokt
door de hooge besommingen, kochten voor eigen rekening
of in combinatie knstvaartuigjes. Bezat Scheveningen op
het einde van 1916 slechts 19 schokkers en 16 vletten, einde
Februari 1917 waren er reeds resp. 43 en 24 in de vaart, ült.
December waren deze getallen 70 en 28.
Met deze vaartuigen is het eerste halfjaar veel geld ver
diend en heeft menigeen door het initiatief en de durf van
de eigenaars dier vaartuigen een goed stuk brood verdiend.
De vaart op de haven heeft het geheele jaar in het teeken
„Abnormale tijden” gestaan.
Kwamen andere jaren in Januari nog vele schepen uit
andere havens naar hier, om uitgerust te worden voor de
visscherij, thans zag men het omgekeerde gebeuren en
werden loggers van hier naar andere havens gesleept, om
een veiliger ligplaats te zoeken.
Einde April kwamen de reeders en zeelieden tot een ver
gelijk en haastte men zich, om de vaartuigen voor de trawl-
visscherij uit te rusten, ten einde de geleden schade nog
zooveel mogelijk in te halen.
De beste periode voor die visscherij was toen echter ver
streken en bovendien waren de prijzen aanmerkelijk
gedaald.
Op een tijdstip dat anders reeds vaartuigen die visscherij
eindigden, om voor de haringvisscherij te worden uitge
rust, vertrok nu een deel der vloot voor de trawlvisseherij.