32c
het seizoen werd de directeur der vroegere Fransehe Opera
per voorstelling geëngageerd, van wiens gezelschap ook
andere artisten als gasten optraden. In deze omstandig
heden was het voor de directie zeer bezwaarlyk, voldoende
afwisseling in het repertoire te brengen. Bovendien geraakte
de directie in den loop der maand December in financiëele
moeilijkheden; dit had ten gevolge dat met voorbereiding
en repetities gaandeweg meer en meer de hand w'erd ge
licht, waarmede het peil der voorstellingen in overeenstem
ming was. Hoewel het zich zelfs een oogenblik liet aanzien,
dat de voorstellingen midden in het seizoen gestaakt zouden
moeten worden, is, ook dank zy de van verschillende zijden
verleenden financiëelen steun en het optreden van een
nieuwe directie van af 1 Februari, het seizoen ten minste
uitgespeeld.
Mad. Dhayrmond gaf in den aanvang van het seizoen een
paar verdienstelijke voorstellingen. Na het sluiten van den
wapenstilstand evenwel, verlieten eenige leden het gezelschap
en werden met de overblyvende tournees door België
gemaakteen en ander had ten gevolge, dat de voorstellingen
geheel minderwraardig werden.
De Nederlandsche Opera. De eerste voorstelling, de Herberg
Prinses, maakte een goeden indruk. Van de tweede op 6
December, verzocht de directie ontheven te worden, zynde
deze datum uit financiëel oogpunt zeer ongunstig; deze
voorstelling verviel derhalve; op grond van de bepalingen
van het huurcontract was de directie evenwel verplicht de
zaalhuur benevens de vastgestelde boete te betalen. De
derde en vierde voorstelling waren respectievelyk Mad.
Butterfly en Lohengrin, van welke de laatste het in alle
opzichten van de vorige won.
De Kon. Vereen. Het Nederlandsch Tooneel. Van den
Dinsdag om de 14 dagen maakte de directie repertoire-
abonnementsvoorstellingen, waarop zeer druk geteekend
werd. De Vrydagen echter waren, met 2 uitzonderingen,
niet druk bezocht. Daar het repertoire-abonnement zeer
goedkoop is, maakte de Vereeniging hier geen zaken. Het
Ned. Tooneel bracht eenige nieuwe stukken, welke geen
van alle veel succes hadden. Wat het gehalte der opvoe
ringen betreft, goede en minder goede wisselden elkaar af.
De N. V. Het Tooneel. Dit was het eenige gezelschap,
dat met „groot werk” kwam (Faust, Cyrano, de Misanthroop)
over ’t algemeen vielen haar voorstellingen zeer te roemen
alle waren goed bezocht, de meeste zelfs by zon der goed.
Hoogste ontvangst bedroeg f 1.700,05.
De N. V. Tooneelvereeniging gaf nagenoeg uitsluitend
stukken van Heyermans zelve. Hoewel op hoog artistiek
4
VERSLAG KONINKLIJKE SCHOUWBURG
I