53
32
VERSLAG LAGER ONDERWIJS
klasse-scholen en 10 van de 30 burgerscholen werden uit
stapjes of wandelingen gedaan waaraan kosten waren ver
bonden.
Gemeentelijke Schoolbioscoop. Dit instituut, met de ex
ploitatie waarvan is belast de Vereeniging „Het Museum
ten bate van het Onderwijs”, is gevestigd in het pand Hoef-
kade 602 en na de zomervacantie in gebruik genomen.
Beurtelings wonen de leerlingen van de hoogste klassen
der openbare lagere scholen de voorstellingen bij, waarvan
de inhoud te voren in een les op de school is behandeld.
Het oordeel der hoofden en van het onderwijzend perso
neel omtrent deze jonge instelling is over het geheel gun
stig, ofschoon ook uit enkele rapporten mindere inge
nomenheid blijkt.
Velen noemen de schoolbioscoop nuttig voor het onder
wijs, achten de voorstellingen leerrijk en aangenaam, pret
tig voor de kinderen. Ook wordt er de aandacht op ge
vestigd, dat het voor het juist begrip van het aanschouwde
van zulk een groot belang is voor den leerling, dat onder
wijzer en leerling tegelijk hetzelfde hebben kunnen waar
nemen. Dat levert een groot voordeel op bij de latere be
spreking, indien n.l. blijkt, dat niet alle bijzonderheden door
den leerling zijn begrepen. Mogelijk misverstand tengevolge
van onnauwkeurige waarneming kan dan terstond door
den onderwijzer uit den weg worden geruimd.
Sommigen kunnen nog geen oordeel uitspreken, omdat
hun leerlingen nog slechts een enkele voorstelling bij
woonden.
Een hoofd eener le-klasse-school bericht: men mag er niet
te veel van zeggen, het is een begin, maar als het niet
anders wordt, beteekent het al heel weinig.
Een ander hoofd eener zoodanige school betwijfelt of het
nut eener voorstelling der schoolbioscoop opweegt tegen
het verlies van een vollen schooltijd.
De hoofden van een vijftal burgerscholen klagen over
het tijdverlies, dat de voorbereiding en het bezoek der bio
scoop voor hun school medebrengt.