53
34
I
VERSLAG LAGER ONDERWIJS
Resultaten van het onderwijs. Het oordeel der sub-Com-
missies aangaande de resultaten van het onderwijs lüidt
over het algemeen weder gunstig, ofschoon enkele scho
len worden genoemd, waar de resultaten als ongunstig of
niet bevredigend worden aangemerkt.
Een sub-Commissie schrijft in haar rapport omtrent een
2e-klasse-school: Het is te betreuren, dat deze leerlingen, na
het verlaten der school geen inrichting van onderwijs meer
bezoeken. Dit klemt te meer, waar deze school veel heeft te
lijden gehad van den mobilisatie-toestand. In alle vakken
zijn de kinderen ten achter.
Omtrent een andere school, thans een le-klasse-school,
rapporteert deze sub-Commissie: De vervolgklassen, aan
deze school verbonden, hebben een gunstigen invloed op de
resultaten van het onderwijs. Te betreuren is het echter,
dat vele leerlingen tussehentijds de school verlaten. Vooral
aan scholen, gelijk deze, met afzonderlijke lokalen voor de
vervolgklassen, zou het aanbeveling verdienen de getuig
schriften niet meer uit te reiken na liet beëindigen van de
12e klasse. Hierdoor ontstaat thans de misvatting, dat het
bij het Ge leerjaar uit is en wat er nu nog verder volgt is
een toegift aan de leerlingen.
Een enkele maal klaagt een sub-Commissie, dat de resul
taten van het onderwijs minder goed zijn tengevolge der
Griep-vacanties, alsmede, dat de invloed van de halve
schooltijden gedurende den mobilisatie-tijd nog merkbaar
is op den uitslag der af te leggen examens door leerlingen
van burgerscholen voor andere onderwijsinrichtingen of
diploma’s.
Door een sub-Commissie wordt gevreesd, dat de resul
taten van het onderwijs op een le-klasse-school „zeker min
der zullen worden, wanneer tijd wordt afgenomen, om op
nieuw handenarbeid in te voeren”.
plichtwet, verlenging van den verplichten leertijd tot 14
jaar, uitbreiding van het arbeidsveld der voogdijraden,
betere wetgeving op den kinderarbeid en in het bijzonder
voor Scheveningen: meerdere medewerking der reeders.