53
89
VERSLAG LAGER ONDERWIJS
zeer uiteen. Zijn er, die geheel naar de eischen des tijds zijn
ingericht, verscheidene andere, in de oude stad gelegen,
maken reeds hij het binnenkomen een somberen indruk.
De lokalen daarenboven voldoen niet altijd aan de ver-
eischten van licht, ruimte en lucht en ook komt het voor,
dat er meerdere klassen in één vertrek zijn ondergebracht,
hetgeen storend op het onderwijs moet werken.
Op enkele scholen werd, in verband met de sehaarschte en
duurte der grondstoffen, er over gedacht het handwerkonder-
wijs tijdelijk te staken. Op andere werd de katoen van uit
getrokken breiwerk opgespannen, nat gemaakt en opge
wonden, ten einde opnieuw benut te kunnen worden voor
de lagere klassen, een maatregel, die hoewel mogelijk te
betreuren voor de leerlingen, wier werk dit lot ondergaat,
met het oog op het doel navolgeuswaardig is.
Van verscheidene andere scholen luiden de berichten niet
onverdeeld gunstig. De orde laat nog al eens te wenschen
over en ook ’t werk, hoewel op eenige scholen zeer net en
goed verzorgd, is niet altijd, zooals ’t moest zijn. Gemis aan
vingerhoeden komt nog al eens voor en vele scholen ont
beren eene goede leiding, terwijl er dikwijls veel aan ’t leer
plan, als ’t bestaat, ontbreekt. Hoewel op verscheidene scho
len veel tijd aan het Handwerkonderwijs wordt besteed, zijn
er andere, waar slechts een paar uur in de week aan dat
onderwijs gewijd wordt, terwijl bovendien op enkele scholen
de fraaie handwerken meer dan de nuttige worden be
oefend. Van ééne school wordt uitstekend werk gerappor
teerd, maar er is te weinig tijd beschikbaar. Op een paar
scholen wordt machinenaaien geleerd, op eenige andere
wordt het machinale gedeelte van ’t naaiwerk door de
onderwijzeressen of de familieleden voor de leerlingen ge
daan, waardoor dezen ’t zelf niet leeren. Op ééne school werd
in de lagere klassen te weinig tot stand gebracht en daar
door in de hoogste klasse te veel gevergd. Er werd door de
leden der betrokken afdeeling een leerplan aan de hand
gedaan in de hoop, dat dit zal worden gevolgd. Op eene
andere school bestaat een tekort aan onderwijzeressen,
waardoor van het onderwijs niet gemaakt kan worden, wat