53
92
Merken.
Naaien.
le leerjaar. Een enkel lid wilde geene keuze toestaan
tusschen verdeeld en onverdeeld gaas, omdat het verdeelde
gaas in de praktijk uitsluitend voor de fraaie handwerken
gebruikt wordt,
3e leerjaar. De sub-Commissie oordeelde, dat het mer
ken van eenige naamcijfers op gaas of grof linnen kan ver
vallen, omdat de leerlingen in de verschillende leerjaren
genoeg oefening in het merken verkrijgen. Het merken op
linnen werd daarenboven door eenige leden afgekeurd om
dat haars inziens deze stof over het algemeen tegenwoordig
weinig meer gebruikt wordt en zeker niet in de huishoudens
der leerlingen van de 1ste- en 2de-klasse-scholen.
6e leerjaar. De meerderheid bleek vóór het behouden van
't inbreien van stukken in geribd breiwerk, omdat deze stof
veel gedragen wordt en de meisjes die op de netste wijze
moeten leeren verstellen. De minderheid was er tegen, om
dat in de huishoudens der leerlingen van de le- en 2e-klasse-
scholen dergelijk breiwerk niet door inbreien, maar door
stoppen versteld wordt.
5e leerjaar. Het model broek, in de modeldoos aanwezig,
werd te ouderwetsch geoordeeld, men zou het gaarne ver
vangen zien door een met band en strookjes.
6e leerjaar. De meerderheid was voor een hemd met
schoudersluiting, omdat dit meer in overeenstemming met
de hedendaagsche dracht is en omdat dit het medisch onder
zoek van de draagster vergemakkelijkt. Het hemd zou naar
maat voor de leerlingen zelve vervaardigd behooren te wor
den, omdat zij het zoodoende kan dragen. De minderheid
was van oordeel, dat aan een hemdje met boord meer te
leeren valt en dat een verkleind hemd te verkiezen is, om
dat dit bewaard kan worden ten einde later als model voor
het vergrooten te dienen, wanneer de bezitster de school
verlaten heeft, terwijl een kleedingstuk naar maat gedragen
VERSLAG LAGER ONDERWIJS
‘i