53
102
1
f
gesplitst zijn. Is dit juist, dan zouden we hier een eerste
klasse hebben met 34 meisjes. Over de vlijt en vorderingen
schrijft het hoofd van bedoelde school,Jn ’t algemeen gaat
het wel”. Dat dit advies niet gunstiger luidt, kan volgens
de Commissie zeer goed liggen aan de grootte der klasse.
Goede resultaten bereiken met een klasse van 34 meisjes op
een herhalingsschool (ook al was het geen D-type), lijkt ons
vrijwel onmogelijk. Bij dit onderwijs treedt toch het hoofde
lijke veel meer op den voorgrond dan op de gewone lagere
school. Op den duur konden 13 jongens en 9 meisjes den
cursus niet volgen. (Van de laatstbesproken school alleen 5.)
Hun werd öf aangeraden een andere inrichting te volgen
(school voor volwassenen, of herhalingsschool C), of zij
werden niet bevorderd. Sommigen ontvingen gedurende den
zomercursus afzonderlijk les en konden daarna aansluiten
(Zuidwal). Wegens wangedrag en verzuim werden respec
tievelijk 1 en 5 jongens verwijderd.
Over het algemeen noemen de hoofden van scholen de
manieren goed. Een schrijft echter: „Sommige meisjes zijn
vrijpostig, brutaal en ongemanierd”. Deze uitzondering ver
wondert de Commissie te meer, daar dit een school betreft
met slechts 26 leerlingen over twee klassen verdeeld. Een
ander hoofd meldt: „De manieren der jongens getuigen
soms van weinig beschaving” (Herhalingsschool B).
Over het schoolverzuim valt niets nieuws te schrijven;
nog steeds is het aantal verzuimen zeer groot. Het schijnt
moeilijk hierin verandering te brengen. Door het personeel
wordt alles in het werk gesteld, het verzuim zooveel mo
gelijk te reduceeren. Zij spreken met werkgevers en ouders,
zenden bericht bij afwezigheid, maken het onderwijs zoo
aantrekkelijk mogelijk. Vooral waar het groote werkgevers
betreft, heeft bespreking wel resultaat. De mevrouwen staan
er vaak anders tegenover. Dikwijls komen meisjes te laat,
omdat zij niet eerder uit haar dienst weg mochten.
Over het algemeen zijn vlijt en vorderingen bevredigend,
natuurlijk het gehalte der leerlingen in aanmerking nemend.
De beste gaan naar andere inrichtingen; b.v. Gemeentelijken
Handelscursus (van één school 37), Burgeravondschool,
VERSLAG LAGER ONDERWIJS