53 102 1 f gesplitst zijn. Is dit juist, dan zouden we hier een eerste klasse hebben met 34 meisjes. Over de vlijt en vorderingen schrijft het hoofd van bedoelde school,Jn ’t algemeen gaat het wel”. Dat dit advies niet gunstiger luidt, kan volgens de Commissie zeer goed liggen aan de grootte der klasse. Goede resultaten bereiken met een klasse van 34 meisjes op een herhalingsschool (ook al was het geen D-type), lijkt ons vrijwel onmogelijk. Bij dit onderwijs treedt toch het hoofde lijke veel meer op den voorgrond dan op de gewone lagere school. Op den duur konden 13 jongens en 9 meisjes den cursus niet volgen. (Van de laatstbesproken school alleen 5.) Hun werd öf aangeraden een andere inrichting te volgen (school voor volwassenen, of herhalingsschool C), of zij werden niet bevorderd. Sommigen ontvingen gedurende den zomercursus afzonderlijk les en konden daarna aansluiten (Zuidwal). Wegens wangedrag en verzuim werden respec tievelijk 1 en 5 jongens verwijderd. Over het algemeen noemen de hoofden van scholen de manieren goed. Een schrijft echter: „Sommige meisjes zijn vrijpostig, brutaal en ongemanierd”. Deze uitzondering ver wondert de Commissie te meer, daar dit een school betreft met slechts 26 leerlingen over twee klassen verdeeld. Een ander hoofd meldt: „De manieren der jongens getuigen soms van weinig beschaving” (Herhalingsschool B). Over het schoolverzuim valt niets nieuws te schrijven; nog steeds is het aantal verzuimen zeer groot. Het schijnt moeilijk hierin verandering te brengen. Door het personeel wordt alles in het werk gesteld, het verzuim zooveel mo gelijk te reduceeren. Zij spreken met werkgevers en ouders, zenden bericht bij afwezigheid, maken het onderwijs zoo aantrekkelijk mogelijk. Vooral waar het groote werkgevers betreft, heeft bespreking wel resultaat. De mevrouwen staan er vaak anders tegenover. Dikwijls komen meisjes te laat, omdat zij niet eerder uit haar dienst weg mochten. Over het algemeen zijn vlijt en vorderingen bevredigend, natuurlijk het gehalte der leerlingen in aanmerking nemend. De beste gaan naar andere inrichtingen; b.v. Gemeentelijken Handelscursus (van één school 37), Burgeravondschool, VERSLAG LAGER ONDERWIJS

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1918 | | pagina 1847