53
103
VERSLAG LAGER ONDERWIJS
Onderwijs.
Academie van Beeldende Kunsten, Instituut Pont, Hania-
school, e.d.
Ter bevordering der reinheid werd op sommige scholen
de gelegenheid geopend, voor schooltijd handen te wasschen.
De meeste hoofden waren over de reinheid ten zeerste
tevreden.
De gezondheidstoestand was, voor zoover te beoordeelen,
gunstig.
Voor de vakken van onderwijs en het aantal leerlingen
per klasse zie men den afzonderlijken staat. Het aantal uren
voor de verschillende scholen is niet vermeld, daar dit niet
door de verordening wordt bepaald, maar door het leerplan.
Bij alle meisjes-herhalingsscholen namen de leerlingen
aan de handwerklessen deel. Het aantal handwerklessen
varieerde tusschen 2 en 11; het aantal leerlingen per afdee-
ling tusschen 8 en 27.
Van de 6 meisjes-herhalingsscholen, die kookonderwijs op
het program hebben staan, waren er slechts twee, waar alle
leerlingen genoemd onderwijs genoten. Daar het koken een
geheelen avond per klas eischt, kunnen in den regel slechts
vier klassen dit onderricht ontvangen (bij twee keukens en
leerkrachten 8). Aan de vier andere inrichtingen bleven van
het kookonderwijs verstoken respectievelijk 3, 2, 2 en 2
klassen. Gebrek aan keukens en leerkrachten waren hier
van de oorzaak. Een hoofd schrijft: „Het onderwijs in koken
- een der grootste attracties kan slechts aan een deel
der leerlingen worden gegeven en komt dan nog niet eens
tot zijn recht door het ontbreken van een keuken”.
Aan één school werd bovendien les in strijken gegeven.
De vraag: „komt wijziging van het door U in het vorige
jaar gebruikte leerplan, wat betreft de vakken van onder
wijs of den tijd daaraan besteed, U wenschelijk voor?” werd
door 14 hoofden ontkennend beantwoord. Vijf antwoordden:
1. „Ben steeds wachtende op de reorganisatie.”
2. „Het aantal uren voor de hoofdvakken is wel wat wei
nig en m. i. niet voldoende. Bij enkele leerlingen moet men