53
104
VERSLAG LAGER ONDERWIJS
meer inhalen dan iierhalen. Meer tijd voor lezen, taal en
rekenen is zeer wenschelijk.”
3. „Het aantal leervakken is te groot voor den korten
tijd. Specialiseering verdient aanbeveling.”
4. „De crisistoestand brengt mee, dat de bureaux thans
meer leerlingen tot zich trekken dan voorheen, de werk
plaatsen minder. Het teekenonderwijs heeft daardoor van
zijn waarde iets ingeboet; van de hiervoor uitgetrokken les
uren kan een gedeelte beter worden besteed aan taal en
rekenen.”
5. „De verbindingscursus moest vaste cursus zijn met 4
avonden per week.”
De Commissie is van oordeel, dat het ontkennend ant
woord van de 14 hoofden zoodanig .moet worden opgevat,
dat zij er mee bedoelen, dat wijziging van het leerplan in
dit stadium niet gewenscht is, m. a. w. dat zij op de reor
ganisatie wachten. Ook de Commissie zou het verkeerd
achten maatregelen te nemen; wijzigingen in het leerplan
kunnen het herhalingsonderwijs niet redden. Reorganisatie
is de besliste eisch. Mochten de bevoegde autoriteiten on
danks de uitvoerige rapporten hierover verschenen nog ge
gevens wenschen, dat zij zich dan wenden tot de verschil
lende organisaties. Zij zijn de eenigen, die in staat zijn
volledig te rapporteeren, ook omtrent de speciale vakken
handwerken, boekhouden, enz. Dit laatste wordt o.a. be
wezen door het uitgebreid rapport van den Bond van Neder-
landsche Onderwijzers, Afdeeling Den Haag, dat dezer
dagen (Februari 1919) verscheen over het handwerkonder-
wijs op de lagere school.
Het oordeel over de kwaliteit der leermiddelen is onver
deeld gunstig. Wel werd geklaagd over ongeregelde
aflevering en kleine hoeveelheid. Vooral voor het hand-
werkonderwijs was niet alles te verkrijgen. Al werden de
toegestane credieten verhoogd, dan was dit toch niet in
evenredigheid met de prijsstijging. Nog steeds wordt op
bezuiniging aangedrongen. Autoriteiten zij in herinnering
gebracht, dat goed onderwijs geven zonder de benoodigde
ingrediënten een absolute onmogelijkheid is.'