53
119
VERSLAG LAGER ONDERWIJS
Alleen als leermiddel wordt de handenarbeid toegepast
op de bijzondere scholen aan de De-Perponcherstraat 101/105
(hoofd: de heer A. M. Lucas); de Verhulststraat 102 (hoofd:
de heer G. A. Ouwejan); Cornells-Jolstraat 117 (hoofd: de
heer C. L. Wesseling) en Heemraadstraat 77 (hoofd: de heer
J. van Baal).
Verscheidene sub-Commissies stelden mondelinge vragen
in de klasse en namen nota van het gemaakte schriftelijk
werk, waaromtrent het oordeel luidt: goed, gunstig, be
vredigend, zelfs in enkele gevallen uitstekend.
De als bijlage I tot dit verslag behoorende tabel moge
voorts een overzicht geven van de resultaten, welke bereikt
werden met de opleiding voor examens of hoogere onder
wijsinrichtingen.
Handenarbeid. Als leervak wordt de handenarbeid onder
wezen: op de Protestantsche school aan de Koninginne
gracht 26 (hoofd: mej. M. P. van der Wilde; op de neutrale
scholen aan de Surinamestraat 25 (hoofd: de heer M. J. F.
Robijns); de Sweelinckstraat 2224 (hoofden de dames M.
M. Beckering en J. Westerman); de 2e Schuytstraat 324
(hoofd: mej. J. P. Posthuma); de De-Ruyterstraat 36 (hoofd:
de heer H. P. van Nieuwenburg); de 2e Schuytstraat 332
(hoofd: de heer G. van Wijngaarden); de Van-Speykstraat
34 (hoofd: mej. G. W. Ruinen). Op bijna al deze scholen is
men over de resultaten tevreden.
Als leervak en als leermiddel wordt handenarbeid onder
wezen op de bijzondere school aan de Prins-Hendrik-
straat 21 (hoofd: de heer G. J. Vos); aan de Nassaulaan 26
(hoofd: de heer P. T. van der Meulen); aan de Antonie-
Duijckstraat 126 (hoofd: de heer J. G. Bos); aan de Swee-
linckstraat 59 (hoofd: mej. A. S. M. Haaxman).
De handenarbeid wordt door eenige hoofden aanbevolen
als een geschikt middel tot bevordering van de zelfwerk
zaamheid en harmonische ontwikkeling der leerlingen,
terwijl het zich bij uitstek leent tot een nuttige en aange
name afwisseling der overige lessen. Evenwel meenen