53 119 VERSLAG LAGER ONDERWIJS Alleen als leermiddel wordt de handenarbeid toegepast op de bijzondere scholen aan de De-Perponcherstraat 101/105 (hoofd: de heer A. M. Lucas); de Verhulststraat 102 (hoofd: de heer G. A. Ouwejan); Cornells-Jolstraat 117 (hoofd: de heer C. L. Wesseling) en Heemraadstraat 77 (hoofd: de heer J. van Baal). Verscheidene sub-Commissies stelden mondelinge vragen in de klasse en namen nota van het gemaakte schriftelijk werk, waaromtrent het oordeel luidt: goed, gunstig, be vredigend, zelfs in enkele gevallen uitstekend. De als bijlage I tot dit verslag behoorende tabel moge voorts een overzicht geven van de resultaten, welke bereikt werden met de opleiding voor examens of hoogere onder wijsinrichtingen. Handenarbeid. Als leervak wordt de handenarbeid onder wezen: op de Protestantsche school aan de Koninginne gracht 26 (hoofd: mej. M. P. van der Wilde; op de neutrale scholen aan de Surinamestraat 25 (hoofd: de heer M. J. F. Robijns); de Sweelinckstraat 2224 (hoofden de dames M. M. Beckering en J. Westerman); de 2e Schuytstraat 324 (hoofd: mej. J. P. Posthuma); de De-Ruyterstraat 36 (hoofd: de heer H. P. van Nieuwenburg); de 2e Schuytstraat 332 (hoofd: de heer G. van Wijngaarden); de Van-Speykstraat 34 (hoofd: mej. G. W. Ruinen). Op bijna al deze scholen is men over de resultaten tevreden. Als leervak en als leermiddel wordt handenarbeid onder wezen op de bijzondere school aan de Prins-Hendrik- straat 21 (hoofd: de heer G. J. Vos); aan de Nassaulaan 26 (hoofd: de heer P. T. van der Meulen); aan de Antonie- Duijckstraat 126 (hoofd: de heer J. G. Bos); aan de Swee- linckstraat 59 (hoofd: mej. A. S. M. Haaxman). De handenarbeid wordt door eenige hoofden aanbevolen als een geschikt middel tot bevordering van de zelfwerk zaamheid en harmonische ontwikkeling der leerlingen, terwijl het zich bij uitstek leent tot een nuttige en aange name afwisseling der overige lessen. Evenwel meenen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1918 | | pagina 1864