53
121
VERSLAG LAGER ONDERWIJS
Achterlijke en spraakgebrekkige leerlingen. Achterlijke
Handwerkonderwijs. Het handwerkonderwijs werd op 18
van de 19 uitsluitend meisjesscholen onder de gewone
schooluren gegeven, terwijl het op een zoodanige school
zoowel onder als buiten de gewone schooluren werd onder
wezen.
Als voordeelen, welke verbonden zijn aan een regeling,
waarbij genoemd onderwijs onder de gewone schooluren
wordt gegeven, noemen de hoofden: 1°. dat het een aange
name afwisseling geeft met de andere vakken van onder
wijs, 2Ü. dat het gevaar voor verzuim gering is, 3°. dat hier
door uitbreiding van de schooluren wordt voorkomen.
Ten aanzien van de gemengde scholen kan worden mede
gedeeld, dat op 11 het onderwijs buiten, op 13 onder en op 10
zoowel onder als buiten de gewone schooluren wordt ge
geven.
De hoofden, op wier scholen de handwerken buiten de
gewone schooluren worden onderwezen, achten dit in den
regel gewenscht, omdat hierdoor stoornis in het onderwijs
wordt voorkomen. Dit klemt, volgens die hoofden, des te
meer, aangezien de meisjes bijna dezelfde leerstof krijgen
als de jongens.
Waar het handwerkonderwijs onder schooltijd wordt ge
geven, acht men dit beter, omdat daardoor de meisjes even
veel vrije uren als de jongens hebben.
Gymnastiek. Op slechts 32 van de 75 bijzondere scholen
ontvangen de leerlingen klassikaal onderwijs in gym
nastiek, nd. op 13 van de 16 neutrale en 19 van de 59 eon-
fessioneele inrichtingen van onderwijs.
Aan de school aan het Bleijenburg 5 ontvangen de leer
lingen van klasse 5 en hooger gezamenlijk gymnastiek
onderwijs.
Uit bovenstaande cijfers blijkt, dat op de meeste bijzon
dere scholen nog steeds niets wordt gedaan voor de
lichamelijke ontwikkeling van het kind.
Als oorzaak hiervoor wordt over het algemeen genoemd
gemis aan localiteit of de benoodigde geldmiddelen.