53 121 VERSLAG LAGER ONDERWIJS Achterlijke en spraakgebrekkige leerlingen. Achterlijke Handwerkonderwijs. Het handwerkonderwijs werd op 18 van de 19 uitsluitend meisjesscholen onder de gewone schooluren gegeven, terwijl het op een zoodanige school zoowel onder als buiten de gewone schooluren werd onder wezen. Als voordeelen, welke verbonden zijn aan een regeling, waarbij genoemd onderwijs onder de gewone schooluren wordt gegeven, noemen de hoofden: 1°. dat het een aange name afwisseling geeft met de andere vakken van onder wijs, 2Ü. dat het gevaar voor verzuim gering is, 3°. dat hier door uitbreiding van de schooluren wordt voorkomen. Ten aanzien van de gemengde scholen kan worden mede gedeeld, dat op 11 het onderwijs buiten, op 13 onder en op 10 zoowel onder als buiten de gewone schooluren wordt ge geven. De hoofden, op wier scholen de handwerken buiten de gewone schooluren worden onderwezen, achten dit in den regel gewenscht, omdat hierdoor stoornis in het onderwijs wordt voorkomen. Dit klemt, volgens die hoofden, des te meer, aangezien de meisjes bijna dezelfde leerstof krijgen als de jongens. Waar het handwerkonderwijs onder schooltijd wordt ge geven, acht men dit beter, omdat daardoor de meisjes even veel vrije uren als de jongens hebben. Gymnastiek. Op slechts 32 van de 75 bijzondere scholen ontvangen de leerlingen klassikaal onderwijs in gym nastiek, nd. op 13 van de 16 neutrale en 19 van de 59 eon- fessioneele inrichtingen van onderwijs. Aan de school aan het Bleijenburg 5 ontvangen de leer lingen van klasse 5 en hooger gezamenlijk gymnastiek onderwijs. Uit bovenstaande cijfers blijkt, dat op de meeste bijzon dere scholen nog steeds niets wordt gedaan voor de lichamelijke ontwikkeling van het kind. Als oorzaak hiervoor wordt over het algemeen genoemd gemis aan localiteit of de benoodigde geldmiddelen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1918 | | pagina 1866