L
53
122
VERSLAG LAGER ONDERWIJS
leerlingen werden aangetroffen op 24 bijzonder scholen;
in totaal 50 leerlingen.
Het aantal spraakgebrekkige leerlingen, verdeeld over
28 bijzondere scholen, bedroeg 54.
Sleehthoorende leerlingen. Op 22 scholen worden slecht-
hoorende leerlingen aangetroffen (vorig jaar 18); in totaal
45 leerlingen.
Het meerendeel der hoofden, die sleehthoorende leer
lingen op hun school hebben, vermelden, dat deze vooraan
in de klasse werden geplaatst.
De spraakgebrekkigen bezoeken over het algemeen met
succes een der gemeentelijke cursussen voor spraakgebrek
kigen. Enkelen ontvangen privaatles, terwijl ook eenigen
hunner door een aan de school zelve verbonden onder
wijzer worden onderricht.
De resultaten, welke met spreekonderwijs worden be
reikt, zijn in den regel gunstig; het komt echter vaak voor,
dat de spraakgebreken na korten tijd weder terugkeeren.
Onhandelbare leerlingen. Evenals in het vorige jaar
kwamen op 5 van de 75 bijzondere scholen onhandelbare
leerlingen voor. In het geheel werden 7 leerlingen ver
wijderd en wel op de navolgende scholen: Z.-O. Buiten
singel 112: een voor goed; Van-Ostadestraat 114: een voor
goed; Jan-de-Baenstraat 75: een voor acht dagen; Brandt-
straat 87: drie voor goed; Beeklaan 184: een voor acht
dagen.
Samenwerking tusschén school en huis. Volgens de
mededeelingen der sub-Commissies heerscht op verschei
den bijzondere scholen hoewel in verschillenden vorm
en in verschillende mate samenwerking tusschén school
en huis. Door het verstrekken van wekelijksche, maande-
lijksche of driemaandelijksche rapporten, het houden van
mondelinge besprekingen of schriftelyk overleg, het, zoo
noodig, ontbieden der ouders tracht men samenwerking te
bereiken. Aan een enkele school houdt het hoofd een
spreekuur. I
J