53
I
136
VERSLAG LAGER ONDERWIJS
den Baad en
Wethouders een punt van overwegend
onderwijs, beschikking over veel tijd, aan de taak van
commissielid te offeren.
Onze Commissie zou niet gaarne zien, dat haar ten laste
kon worden gelegd, dat zij aan het voorschrift omtrent
benoeming van ouders van schoolgaande kinderen niet de
noodige aandacht schonk of dat in de Commissie een geest
van coterie heerschte. Waar zij beide eventueele gronden
voor een wijziging in het stelsel van benoeming niet aan
wezig weet, daar raadt zij eene wijziging, als Burgemeester
en Wethouders in overweging hebben, af.
Dit te meer, waar de eenmaal door den Raad gekozen
methode het best strookt met het wezen der Plaatselijke
Commissie, hetgeen toch immers voor den Raad en voor
Burgemeester en
belang zal zijn.
Dat wezen der Schoolcommissie eischt een groote mate
van zelfstandigheid. Zeker, zij heeft voor een deel de taak,
om Burgemeester en Wethouders in hun toezicht op het
onderwijs bij te staan, in plaats van Burgemeester en Wet
houders schoolbezoek te verrichten en op de naleving van
wetten en verordeningen toe te zien („zorgen, dat de ver
ordeningen op het lager onderwijs stipt nageleefd worden”,
art. 97 der Wet tot regeling v/h L. O.). Anderzijds echter
heeft zij een taak, welke niet ondergeschikt aan het College
van Burgemeester en Wethouders of zelfs aan den Raad
kan worden gedacht. Die taak toch werd bij het tot stand
komen der Wet op het L. O. van 1878 door de „meeste leden”
in het Voorloopig Verslag aldus omschreven: „Waar
Burgemeester en Wethouders of zelfs de meerderheid van
den gemeenteraad de belangen van het onderwijs al te zeer
ondergeschikt willen maken aan de zorg, dat de geldmidde
len der gemeente gespaard blijven, levert de invloed eener
plaatselijke schoolcommissie ’een heilzaam tegenwigt voor
zulk een neiging op”. Naast dit voorbeeld omtrent de werk
zaamheid der Schoolcomissie worde vermeld, dat bij de
beraadslagingen kwam vast staan, dat de Plaatselijke
Schoolcommissie o.a. bevoegd is, „voorstellen tot verbete
ring” van het onderwijs te doen. Wanneer nu een methode