8 De gedwongen griep-vacantie in November was oorzaak, dat pas in het einde van die maand, de nieuwe leerlingen, die anders in October werden toegelaten, met de spreeklessen konden beginnenterwijl het aantal als hersteld ontslagenen door die rust geringer is dah andere jaren. Het aantal leerlingen, dat als niet-hersteld de lessen ver laat, blijft groot. Van een 7-tal leerlingen was de reden: plaatsing op een der buitengewone scholen; van andere vertrek naar elders, of het verlaten der schoolmaar in de meeste gevallen bedankten de ouders voor verder onderwys. In het vorig jaarverslag is er op dit verdwenen der leer lingen gewezen; maar omdat dit een der zwakste plekken in ons spreekonderwys is, wordt hier nog eens herhaald, wat toen is geschreven. „Veelal komt het voort uit gebrek aan belangstelling, om niet te zeggen gemakzucht en onver schilligheid. ’t Is blijkbaar van sommige ouders teveel ge vraagd, dat zjj in ’t belang van hun kind willen zorgen, dat het de spreeklessen geregeld bezoekt. En daar het spreek onderwys voor hen nog een vry terrein is, waar zy zich zonder bezwaar aan hun zedelyke verplichtingen kunnen onttrekken, is het hun wel zoo gemakkelyk voor verdere lessen te bedanken”. In andere gevallen was gebrek aan inzicht de oorzaak. Het kind is tot een zekeren graad van genezing gekomen, spreekt veel beter dan vroeger, ofschoon nog niet goed en dan meenen de ouders soms, dat spreeklessen niet meer noodig zyn. Onnoodig haast te zeggen, dat zulke kinderen meestal na eenigen tyd in hun gebrek terugvallen. Hier ligt een groot veld, waarop de onderwijzersf essen) in spreken by hun huisbezoek werkzaam kunnen zyn. Zy kunnen betere inzichten aanbrengen en onjuiste meeningen bestryden. Eindelyk komt het voor, dat ouders voor verdere spreek lessen bedanken, omdat de leerlingen, in het gewone onder wijs achterkomen, door het onvermydelyk verzuimen van sommige lessen op school. Dit is werkelijk een groot be zwaar, dat vooral voor leerlingen van Burgerscholen geldt, die op tijd „klaar” moeten zijn voor H.B.S. of Gymnasium. Dit zou natuurlijk alleen te vermyden zijn door de spreek lessen buiten de gewone schooltijden te doen vallen, zooals b.v. te Amsterdam. Ook dit heeft zijn bezwaren, maar toch moet deze vraag eens goed onder de oogen worden gezien. Mej. Brugma meent, dat stotterende leerlingen in een afzonderlijke school moeten worden vereenigd, waar het gewone onderwys en het spreekonderwys gecombineerd zijn. Zij schryft: „dat het zéér in het belang van het stotterend schoolkind zou zijn, als het dagelyks een grooter aantal uren doorbracht onder leiding van de onderwijzeres in 54 VERSLAG ONDERWIJS AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1918 | | pagina 2110