Pt;; i
lts I
Het onderzoek' naar de genezen leerlingen, 3 en 6 maanden
na hun ontslag van de lessen, gaf de volgende uitkomsten:
2
17
7
si
as
27
spreken. De vier uren per week zouden moeten worden
4 uren per dag, opdat het spreekonderwijs spoediger meer
blijvende resultaten zou kunnen opleveren. Als de leerkracht
in spreken tijdelijk het werk van de leerkrachten der lagere
school overnam, zou er geen sprake zyn van het achter
komen op school van leerlingen, die den cursus in spreken
volgen; integendeel zij zouden bij en zelfs vóór kunnen
komen, doordat ze tijdelijk in een veel kleinere klasse zou
den komen te zitten en daar hoofdelijk onderwas zouden
genieten”.
De Commissie moet erkennen, dat ze zich nog geen
duidelijke voorstelling kan maken, hoe het gewoon lager
onderwijs met spreekonderwijs kan worden gecombineerd,
zonder dat beide in wezen zoo geheel verschillende soorten
van onderwas niet zouden worden geschaad, maar zelfs
gebaat.
De Commissie hoopt, dat Mej. Brugma haar idee eens
gedetailleerd zal uitwerken.
Wat het oordeel over de belangstelling en de medewer
king van onderwijzers en ouders betreft, klinken in de
verslagen der onderwijzers in spreken dezelfde tonen als
verleden jaar. Vooral de heer van Lier en Mej. Brugma
zijn zeer stellig in hun meening, dat lang niet alle spraak-
gebrekkige leerlingen door dé hoofden van scholen worden
opgegeven. De heer van Lier schrijft dit voornamelijk op
rekening van onverschilligheid en gemis aan medewerking
by onderwijzers en hoofden. Mej. Brugma meent, dat de
onderwijzers verschillende spraakgebreken niet eens opmer
ken. De vraag komt op, of ze dan wel zoo ernstig zijn, dat
ze opzettelijk spreekonderwijs noodig maken.
i" I I
S I
9ë
Él I
s
sl j S3 I
9
t'
Cursus aan
6
12
11
S3
18
lo
14
12
2
1
2
2
1
1
1
2
1
15
6
11
35
21
12
16
15
rO
O
O
6
4
4
I 2
3
§g
x: s
16
i 5
2
2
2
3
K c
liW
pCÖ-S
Lijnbaan
Teylerstraat
Keizerstraat
Koningstraat
Rijswijksche Plein
•°C
- o
Na 3 maanden.
p
VERSLAG ONDERWIJS AAN SPRAAKGEBR. LEERLINGEN. 54
Na 6 maanden.