55
i
VERSLAG over het jaar 1918 omtrent de Buiten
gewone School voor Lager Onderwijs (school
voor zwakzinnigen) aan de Badhuisstraat 79a
te Scheveningen.
en ge
en in
eenvoudig briefje zonder grove fouten
Het onderwijs. De voornaamste grondstellingen, welke
bij het onderricht gelden, zijn: het onderwijs zij zooveel
mogelijk concreet, het zij zooveel mogelijk praktisch en
zooveel mogelijk individueel. Door voortdurend herhalen
wordt getracht de leerstof het eigendom der kinderen te
doen worden. Die leerstof vormt een afgerond geheel en
beperkt zich tot het allernoodigste, evenwel zoo, dat de
leerlingen, die de school doorloopen hebben, jdch in het
dagelijksch leven zullen kunnen redden.
Het doel is, de kinderen zoover te brengen, dat zij bij het
verlaten der school een eenvoudig stukje lezen en begrij
pen; in de getallenruimte 11000 met geheele getallen
rekenen; de dagelijks gebruikt wordende maten
wichten kennen; zich met geld kunnen helpen
staat zijn een
te schrijven.
Veel aandacht wordt aan de zedtlijke opvoeding gewijd;
zin voor orde en netheid wordt aangekweekt.
De lichamelijke opvoeding neemt een voorname plaats
in bij het onderwijs. Veel tijd en moeite worden besteed
om de handvaardigheid in praktische richting te oefenen.
Klassen-indeeling. De school telt op het oogenblik 6
klassen, t.w. een 6de. een 5de, een 4de, een 3de, een 2de en
een eerste leerjaar.
Leerplan en leervakken. In het leerplan zijn de volgende
leervakken opgenomen: lezen, schrijven, rekenen, Neder-
landsche taal, vaderlandsche geschiedenis, aardrijkskunde,
natuurkennis (zaakonderwijs), zingen, teekenen, gymnas
tiek, nuttige handwerken, handenarbeid (karton-, klei- en
houtarbeid).
Inlichtingen van a 1 g e m e e n e n aard.