55 i VERSLAG over het jaar 1918 omtrent de Buiten gewone School voor Lager Onderwijs (school voor zwakzinnigen) aan de Badhuisstraat 79a te Scheveningen. en ge en in eenvoudig briefje zonder grove fouten Het onderwijs. De voornaamste grondstellingen, welke bij het onderricht gelden, zijn: het onderwijs zij zooveel mogelijk concreet, het zij zooveel mogelijk praktisch en zooveel mogelijk individueel. Door voortdurend herhalen wordt getracht de leerstof het eigendom der kinderen te doen worden. Die leerstof vormt een afgerond geheel en beperkt zich tot het allernoodigste, evenwel zoo, dat de leerlingen, die de school doorloopen hebben, jdch in het dagelijksch leven zullen kunnen redden. Het doel is, de kinderen zoover te brengen, dat zij bij het verlaten der school een eenvoudig stukje lezen en begrij pen; in de getallenruimte 11000 met geheele getallen rekenen; de dagelijks gebruikt wordende maten wichten kennen; zich met geld kunnen helpen staat zijn een te schrijven. Veel aandacht wordt aan de zedtlijke opvoeding gewijd; zin voor orde en netheid wordt aangekweekt. De lichamelijke opvoeding neemt een voorname plaats in bij het onderwijs. Veel tijd en moeite worden besteed om de handvaardigheid in praktische richting te oefenen. Klassen-indeeling. De school telt op het oogenblik 6 klassen, t.w. een 6de. een 5de, een 4de, een 3de, een 2de en een eerste leerjaar. Leerplan en leervakken. In het leerplan zijn de volgende leervakken opgenomen: lezen, schrijven, rekenen, Neder- landsche taal, vaderlandsche geschiedenis, aardrijkskunde, natuurkennis (zaakonderwijs), zingen, teekenen, gymnas tiek, nuttige handwerken, handenarbeid (karton-, klei- en houtarbeid). Inlichtingen van a 1 g e m e e n e n aard.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1918 | | pagina 2121