56
5
VERSLAG BEWAARSCHOOL-ONDERWIJS.
Gang van het onderwijs.
alleen moesten de hoogere klassen even wachten alvorens
zij aan de heart kwamen om te spelen en.... te grabbelen.
Na afloop van het feest ontving elk kind nog een speculaas
pop. Opgetogen en blij trokken daarna alle kinderen huis
waarts.”
De ongunstige invloed, uitgeoefend door den mobilisatie-
toestand op den gang van het onderwijs, heeft tot de maand
April voortgeduurd. Toen hebben de lokalen, die in de ver
schillende bewaarscholen voor het gymnastiekonderwijs
aan de leerlingen van de openbare lagere scholen in ge
bruik waren genomen, hun oorspronkelijke bestemming
terug gekregen en zijn voor de bewaarscholen aan de Duin
straat en aan de Badhuisstraat ook de „halve schooldagen”
vervallen, doordien elk gebouw weer uitsluitend voor zijn
eigen schoolbevolking diende. Zooals reeds is opgemerkt,
behielden echter de scholen aan de Scheldestraat en aan
de Hekkelaan hare mobilisatieschooltijden tot 1 December.
Door de herhaalde sluiting van de scholen, tengevolge
van het heerschen van mazelen en de Spaansche griep
werd de gang van het onderwijs telkens verbroken, waar
door de bewaarscholen minder aan hare bestemming
hebben beantwoord. Overigens leverde het onderwijs be
vredigende resultaten.
De opneming van nieuwe leerlingen werd in het najaar
twee a drie maanden uitgesteld, mede tengevolge van het
gebrek aan brandstoffen, waardoor niet alle lokalen ver
warmd konden worden.
De Commissie van Toezicht kon wederom opmerken, dat
het personeel der scholen meestal met ijver zijn taak ver
vult. Op sommige scholen werden openbare lessen gegeven,
di druk bezocht werden door ouders van leerlingen, waar
door de samenwerking van huis en school stellig werd be
vorderd.
Op enkele scholen hield het personeel onder leiding van
het hoofd onverplichte schooolvërgaderingen, ter bespre
king van het werkplan en de voorbereiding van school
feestjes.
De schooltuintjes werden dit jaar op voorschrift van
Burgemeester en /Wethouders productief gemaakt door
het verbouwen van bruine boonen. De oogst was over het
algemeen gering.
Aan de school aan de Badhuisstraat ging men voort met
de toepassing van de beginselen van Dr. Montessori.
Aan de school aan de ’s-Gravenzandelaan zette het per-