56 5 VERSLAG BEWAARSCHOOL-ONDERWIJS. Gang van het onderwijs. alleen moesten de hoogere klassen even wachten alvorens zij aan de heart kwamen om te spelen en.... te grabbelen. Na afloop van het feest ontving elk kind nog een speculaas pop. Opgetogen en blij trokken daarna alle kinderen huis waarts.” De ongunstige invloed, uitgeoefend door den mobilisatie- toestand op den gang van het onderwijs, heeft tot de maand April voortgeduurd. Toen hebben de lokalen, die in de ver schillende bewaarscholen voor het gymnastiekonderwijs aan de leerlingen van de openbare lagere scholen in ge bruik waren genomen, hun oorspronkelijke bestemming terug gekregen en zijn voor de bewaarscholen aan de Duin straat en aan de Badhuisstraat ook de „halve schooldagen” vervallen, doordien elk gebouw weer uitsluitend voor zijn eigen schoolbevolking diende. Zooals reeds is opgemerkt, behielden echter de scholen aan de Scheldestraat en aan de Hekkelaan hare mobilisatieschooltijden tot 1 December. Door de herhaalde sluiting van de scholen, tengevolge van het heerschen van mazelen en de Spaansche griep werd de gang van het onderwijs telkens verbroken, waar door de bewaarscholen minder aan hare bestemming hebben beantwoord. Overigens leverde het onderwijs be vredigende resultaten. De opneming van nieuwe leerlingen werd in het najaar twee a drie maanden uitgesteld, mede tengevolge van het gebrek aan brandstoffen, waardoor niet alle lokalen ver warmd konden worden. De Commissie van Toezicht kon wederom opmerken, dat het personeel der scholen meestal met ijver zijn taak ver vult. Op sommige scholen werden openbare lessen gegeven, di druk bezocht werden door ouders van leerlingen, waar door de samenwerking van huis en school stellig werd be vorderd. Op enkele scholen hield het personeel onder leiding van het hoofd onverplichte schooolvërgaderingen, ter bespre king van het werkplan en de voorbereiding van school feestjes. De schooltuintjes werden dit jaar op voorschrift van Burgemeester en /Wethouders productief gemaakt door het verbouwen van bruine boonen. De oogst was over het algemeen gering. Aan de school aan de Badhuisstraat ging men voort met de toepassing van de beginselen van Dr. Montessori. Aan de school aan de ’s-Gravenzandelaan zette het per-

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1918 | | pagina 2133