59
FRÖBELLEER.
12
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.
Het bleek, dat de meeste candidaten de leermiddelen van
Fröbel kenden, ook die, welke niet op alle scholen in ge
bruik zjjn. Ditmaal kwam het niet zoo vaak voor, dat men
alleen die leermiddelen kende, aanwezig in de schoei, waar
men werkzaam was; men kende over het algemeen ook de
minder in gebruik zijnde leermiddelen, benevens verschillende
andere, die, hoewel niet van Fröbel, toch sedert jaren in
in verscheidene bewaarscholen gebruikt worden.
Het aantal der candidaten, die weten, hoe men de kinderen
in het werk kan betrekken, zoodat dit de belangstelling
opwekt en gaande houdt, wordt grooter, Ook wist men over
het algemeen wel, welke leerstof naar aanleiding der ver
schillende leermiddelen verwerkt kan worden. Het meest
schoten de candidaten te kort, wanneer zij met de verschil
lende Fröbelgaven moesten werken; dan zag men vaak niet
alleen onbeduidend werk, maar het kwam nogal eens voor,
dat een opgegeven werkstuk niet kon worden samengesteld.
Hieronder volgen eenige vragen en opgaven:
Waarom combineert men ringen en legstokjes?
Maak eens iets, dat niet van enkel ringen of enkel leg
stokjes samengesteld kan worden.
Stel eens een aaneengesloten legflguur samen uit 5 soorten
van mozaiëkplaatjes.
Welk verschil in moeilijkheden bestaat er tusschen de
verschillende vouwreeksen
Bij welk werk komt het voor, dat men de aandacht der
kinderen vestigt op leervormen, zonder dat het maken van
leervormen het doel van de les is?
Waarom gebruikt men de tusschengaven
Welke daarvan worden het meest gebruikt?
Welke soorten van vlechtmatjes kent ge?
ontwikkeling. Het voorkomen van kwaad. De plaatsing der
leerlingen in het klasselokaal. Kennen, gevoelen, begeeren.
Apperceptiemateriaal. Leertoon. De aanschouwelijkheid van
het onderwijs. De methodiek van de vakken teekenen, ver
tellen en spelen. Hoe men kind met kinderen kan zijn. Hoe
men de leerstof belangwekkend kan maken. Afdwalingen
bij kinderen. Slecht verstaan en gebrekkig spreken. Krom
spreken. Platen in de klasse als leermiddelen en als wand
versiering. Eischen aan platen te stellen. Reclameplaatjes
in de school. Het voorbeeld van de onderwijzeres.. De
waarde van netheid en de orde in het klasselokaal.