59 FRÖBELLEER. 12 VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS. Het bleek, dat de meeste candidaten de leermiddelen van Fröbel kenden, ook die, welke niet op alle scholen in ge bruik zjjn. Ditmaal kwam het niet zoo vaak voor, dat men alleen die leermiddelen kende, aanwezig in de schoei, waar men werkzaam was; men kende over het algemeen ook de minder in gebruik zijnde leermiddelen, benevens verschillende andere, die, hoewel niet van Fröbel, toch sedert jaren in in verscheidene bewaarscholen gebruikt worden. Het aantal der candidaten, die weten, hoe men de kinderen in het werk kan betrekken, zoodat dit de belangstelling opwekt en gaande houdt, wordt grooter, Ook wist men over het algemeen wel, welke leerstof naar aanleiding der ver schillende leermiddelen verwerkt kan worden. Het meest schoten de candidaten te kort, wanneer zij met de verschil lende Fröbelgaven moesten werken; dan zag men vaak niet alleen onbeduidend werk, maar het kwam nogal eens voor, dat een opgegeven werkstuk niet kon worden samengesteld. Hieronder volgen eenige vragen en opgaven: Waarom combineert men ringen en legstokjes? Maak eens iets, dat niet van enkel ringen of enkel leg stokjes samengesteld kan worden. Stel eens een aaneengesloten legflguur samen uit 5 soorten van mozaiëkplaatjes. Welk verschil in moeilijkheden bestaat er tusschen de verschillende vouwreeksen Bij welk werk komt het voor, dat men de aandacht der kinderen vestigt op leervormen, zonder dat het maken van leervormen het doel van de les is? Waarom gebruikt men de tusschengaven Welke daarvan worden het meest gebruikt? Welke soorten van vlechtmatjes kent ge? ontwikkeling. Het voorkomen van kwaad. De plaatsing der leerlingen in het klasselokaal. Kennen, gevoelen, begeeren. Apperceptiemateriaal. Leertoon. De aanschouwelijkheid van het onderwijs. De methodiek van de vakken teekenen, ver tellen en spelen. Hoe men kind met kinderen kan zijn. Hoe men de leerstof belangwekkend kan maken. Afdwalingen bij kinderen. Slecht verstaan en gebrekkig spreken. Krom spreken. Platen in de klasse als leermiddelen en als wand versiering. Eischen aan platen te stellen. Reclameplaatjes in de school. Het voorbeeld van de onderwijzeres.. De waarde van netheid en de orde in het klasselokaal.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1918 | | pagina 2155