59 15 FRÖBELLES. By de Fröbellessen werden de volgende speelmiddelen gebruikt: le en 2e gave, combinaties van 3e en 4e gave, 3e gave en 3e gave C, 3e gave B en C, 4e gave en 4e gave C, 4e gave B en C, 2e gave B en 3e gave C; vervolgens de 5e en de 6e gave. Combinatiesvan 2 en 3 soorten van mozaïek naar keuze, het vouwblad, lange en korte vlechtlatten, leg- stokjes, ringen, stokjes èn ringen. Bij de voorbereiding werd den candidaten medegedeeld: le. dat de keuze der leerstof geheel vrij was; 2e. welke leerlingen voor hare les waren aangewezen. Bij de beoordeeling werd gelet op: le. de houding voor de klasse; 2e. den leertoon 3e. de leerstof; 4e. de zelfwerkzaamheid der leerlingen 5e. de orde in de klasse. Te vermelden valt, dat de houding voor de klasse geen aanleiding gaf tot bijzondere opmerkingen. De leertoon was over het algemeen natuurlijk en opge wekt, som wat overdreven lief. Opgemerkt werd, dat de spreektaal niet altyd evengoed verzorgd was. Hinderlijk was van sommigen het aanhoudend doelloos gebabbel, waardoor de leerlingen weinig aan ’t woord konden komen ook het telkens klappen in de handen, om de aandacht bij het werk te bepalen. De leerstof was meestal goed gekozen. Bewezen werd, dat men wist te kiezen in overeenstemming met de ontwikkeling der leerlingen. Enkele candidaten maakten echter nog een pooveren indrukdit was in het byzonder het geval by lessen met de 2e gave en de combinatie van legstokjes èn ringen. De wenk, in een vorig verslag gegeven, betreffende het gebruik van papier of anderszins ter versiering van het werk, is blykbaar ter harte genomenmen maakte daarvan thans een matig gebruik. Met genoegen vermeldt de Commissie, dat de meeste candidaten de zelfwerkzaamheid by de kinderen aardig wisten op te wekken en daardoor ook een voldoend of vrygoed cyfer konden behalen. Jammer is het, dat sommigen de fantasie der leerlingen remden, omdat de kleinen den candidaten soms even voor waren; juist in zulke gevallen kwam het duidelyk aan den dag, hoe weinig begrip deze candidaten van de zelfwerkzaamheid bezaten. Tot dezulken behooren ook zy, die meenen met enkel „voorzeggen” op VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1918 | | pagina 2158