59
16
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMEN’S.
AKTE B.
3.
1.
OPVOEDKUNDE.
(2-4).
Maak een opstel over één der volgende onderwerpen:
Vergelijk de geestelijke ontwikkeling van een kind by
zijn komst' op de bewaarschool met die by zijn vertrek
naar de lagere school.
1.
2.
3.
4.
den goeden weg te zyn. Een enkele maal werd van bord
en krijt gebruik gemaakt, zonder dat dit noodig was.
Het handhaven der orde was over het algemeen goed.
NEDERLANDSCHE TAAL.
(9—10>/2).
Maak een opstel over een der volgende onderwerpen:
Het ledigen van den spaarpot.
De tramconducteur.
Een prettige thuiskomst.
Een bezoek aan een tentoonstelling.
een
1.
Het schriftelyk werk voor het examen voor de Akte van
Hoofdonderwyzeres, Akte B, dat op 2 October, behalve te
Rotterdam en te •’s-Gravenhage. volgens art. 4 alinea 2 van
de bestaande Verordening, aangezien zich voor dat examen
te Arnhem meer dan vijf candidaten hadden aangemeld,
ook in laatstgenoemde plaats werd gehouden, bestond uit
de volgende opgaven:
TEEKENEN.
(10‘/2-12>/2).
Breng een der onderstaande onderwerpen in tafereel in
goed afgewerkte teekening:
Vader met zoon en hond komen op hunne wandeling
bij een sloot; de hond is er over gesprongen, de zoon
maakt aanstalten hetzelfde te doen. De vader houdt
hem tegen.
Drie kinderen spelen krijgertje; een van hen is gevallen.
Vader of moeder komt aanloopen om het kind op te
helpen.
St.-Nicolaas en zyn knecht brengen een bezoek aan een
paar arme kinderen en geven hun, behalve wat speel
goed, een paar nieuwe klompen.