59 16 VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMEN’S. AKTE B. 3. 1. OPVOEDKUNDE. (2-4). Maak een opstel over één der volgende onderwerpen: Vergelijk de geestelijke ontwikkeling van een kind by zijn komst' op de bewaarschool met die by zijn vertrek naar de lagere school. 1. 2. 3. 4. den goeden weg te zyn. Een enkele maal werd van bord en krijt gebruik gemaakt, zonder dat dit noodig was. Het handhaven der orde was over het algemeen goed. NEDERLANDSCHE TAAL. (9—10>/2). Maak een opstel over een der volgende onderwerpen: Het ledigen van den spaarpot. De tramconducteur. Een prettige thuiskomst. Een bezoek aan een tentoonstelling. een 1. Het schriftelyk werk voor het examen voor de Akte van Hoofdonderwyzeres, Akte B, dat op 2 October, behalve te Rotterdam en te •’s-Gravenhage. volgens art. 4 alinea 2 van de bestaande Verordening, aangezien zich voor dat examen te Arnhem meer dan vijf candidaten hadden aangemeld, ook in laatstgenoemde plaats werd gehouden, bestond uit de volgende opgaven: TEEKENEN. (10‘/2-12>/2). Breng een der onderstaande onderwerpen in tafereel in goed afgewerkte teekening: Vader met zoon en hond komen op hunne wandeling bij een sloot; de hond is er over gesprongen, de zoon maakt aanstalten hetzelfde te doen. De vader houdt hem tegen. Drie kinderen spelen krijgertje; een van hen is gevallen. Vader of moeder komt aanloopen om het kind op te helpen. St.-Nicolaas en zyn knecht brengen een bezoek aan een paar arme kinderen en geven hun, behalve wat speel goed, een paar nieuwe klompen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1918 | | pagina 2159