59
17
LEZEN EN LETTERKUNDE.
Alle candidaten moesten, na 10 minuten voorbereiding,
een flink stuk proza lezen, dat gekozen was uit: „Leopold,
Oud en Nieuw I”, of uit „Honig en Vos. Slotbundel”.
Meermalen bleek, dat de candidaten den tijd van voorbe
reiding goed hadden besteeder werd vlot gelezen, duidelijk
en in den vereischten toon. Bij de bespreking kwam aan
het licht, dat de meeste candidaten zich op ruim voldoende
wijze geoefend hadden, om het gelezene te kunnen naver
tellen, en dat zy in staat waren, woorden en uitdrukkingen,
in verband met het gelezen stuk, op behoorlijke wijze te
verklaren of te omschrijven.
Het onderzoek naar de kennis der candidaten van de
Letterkunde had bevredigende resultaten: zeer velen gaven
blijk, dat zij verschillende werken, zoowel poëzie als proza,
van bekende schrijvers der 19e en 20e eeuw met oordeel
hadden gelezen, en dat zy van haar oordeel behoorlijk
rekenschap konden geven.
Wijs aan, welk aandeel de bewaarschool in die meerdere
ontwikkeling kan hebben gehad.
2. Voortdurend ingrijpen van de zyde der onderwijzeres
werkt belemmerend op de ontwikkeling van het kind.
Toon dit door eenige voorbeelden aan.
3. Waarom gaf Fröbel de 2e speelgave? Welke verschil
lende wijzigingen heeft die gave ondergaan; met welk
doel en door wie werden die wijzingen aangebracht?
Het mondelinge en practische gedeelte van dit examen
werd afgenomen te Rotterdam op 14, 15, 16 en 17 October
in de Bewaarschool aan de C. P. Tielestraat en op 21, 22,
24 en 24 October in de Bewaarschool aan de De Jagerstraat.
Geëxamineerd werd in de vakken
a. Lezen en letterkundeb. Natuurkennis (schoolhygiëne)
c. Zingen en sprekend. Opvoedkunde en fröbelleer. Boven
dien moest elke candidaat met een klasse leerlingen fröbelen
en spelen, en voor een klasse vertellen. Ook moesten de
candidaten een teekening op het bord maken.
Voor het lezen, het zingen en spreken en voor de prac
tische vakken, behalve het vertellen, kregen de candidaten
gedurende 10 minuten gelegenheid om zich voor te berei
den; voor het vertellen werd 15 minuten tijd van voorbe
reiding gegeven.
Het examen heeft aanleiding gegeven tot de volgende
opmerkingen; ook zijn daarbij gevoegd eenige opgaven en
vragen van het mondelinge en practische gedeelte.
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.
I