59 17 LEZEN EN LETTERKUNDE. Alle candidaten moesten, na 10 minuten voorbereiding, een flink stuk proza lezen, dat gekozen was uit: „Leopold, Oud en Nieuw I”, of uit „Honig en Vos. Slotbundel”. Meermalen bleek, dat de candidaten den tijd van voorbe reiding goed hadden besteeder werd vlot gelezen, duidelijk en in den vereischten toon. Bij de bespreking kwam aan het licht, dat de meeste candidaten zich op ruim voldoende wijze geoefend hadden, om het gelezene te kunnen naver tellen, en dat zy in staat waren, woorden en uitdrukkingen, in verband met het gelezen stuk, op behoorlijke wijze te verklaren of te omschrijven. Het onderzoek naar de kennis der candidaten van de Letterkunde had bevredigende resultaten: zeer velen gaven blijk, dat zij verschillende werken, zoowel poëzie als proza, van bekende schrijvers der 19e en 20e eeuw met oordeel hadden gelezen, en dat zy van haar oordeel behoorlijk rekenschap konden geven. Wijs aan, welk aandeel de bewaarschool in die meerdere ontwikkeling kan hebben gehad. 2. Voortdurend ingrijpen van de zyde der onderwijzeres werkt belemmerend op de ontwikkeling van het kind. Toon dit door eenige voorbeelden aan. 3. Waarom gaf Fröbel de 2e speelgave? Welke verschil lende wijzigingen heeft die gave ondergaan; met welk doel en door wie werden die wijzingen aangebracht? Het mondelinge en practische gedeelte van dit examen werd afgenomen te Rotterdam op 14, 15, 16 en 17 October in de Bewaarschool aan de C. P. Tielestraat en op 21, 22, 24 en 24 October in de Bewaarschool aan de De Jagerstraat. Geëxamineerd werd in de vakken a. Lezen en letterkundeb. Natuurkennis (schoolhygiëne) c. Zingen en sprekend. Opvoedkunde en fröbelleer. Boven dien moest elke candidaat met een klasse leerlingen fröbelen en spelen, en voor een klasse vertellen. Ook moesten de candidaten een teekening op het bord maken. Voor het lezen, het zingen en spreken en voor de prac tische vakken, behalve het vertellen, kregen de candidaten gedurende 10 minuten gelegenheid om zich voor te berei den; voor het vertellen werd 15 minuten tijd van voorbe reiding gegeven. Het examen heeft aanleiding gegeven tot de volgende opmerkingen; ook zijn daarbij gevoegd eenige opgaven en vragen van het mondelinge en practische gedeelte. VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS. I

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1918 | | pagina 2160