I
59
19
VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS.
I
SCHOOLHYGIËNE.
I
cijfer lager dan 6 toegekend, toch moet worden opgemerkt,
dat er maar weinig „mooie” opstellen zijn gemaakt, die
zich onderscheidden door goeden vorm en oorspronkelijke
gedachte. De inhoud was vaak weinig belangrijk; de inlei
ding in den regel te breed en de stijl lang niet altijd
onberispelijk. Het aantal opstellen, waarin grove taalfouten
voorkwamen, was dit jaar minder groot dan vroeger wel
het geval is geweestblijkbaar hebben vele candidaten den
raad opgevolgd, in vorige verslagen gegeven, om het werk
rustig over te lezen, voordat het werd ingeleverd.
Het examen in schoolhygiëne omvatte o.a. een onderzoek
naar de bekendheid der candidaten met de voornaamste
eischen aangaande den bouw en de inrichting der bewaar
school en naar de beteekenis dier eischen voor de gezond
heid der kinderen.
Ter sprake kwamen het weren en verwijderen van stof
en de middelen om schadelijke organismen te vernietigen.
Aan de luchtwegen en de ademhaling, alsmede aan den
bloedsomloop werd bij de besprekingen een ruime plaats
geschonken. Een model van het hart was aanwezig. Vragen
over verwarming en luchtverversching werden gesteld in
verband met de verwarmings- en ventilatiemiddelen, in het
examenlokaal aanwezigdaarbij was gereede aanleiding om
te spreken over luchtbederf, over huiduitw’aseming en over
reinheid van lichaam en kleederen.
Met een model van het oog op de tafel werd dit orgaan
besproken en in aansluiting daarmede gevraagd naar de
zorg voor de oogen, naar het onderzoek van de gezichts-
scherpte en naar een enkele oogongesteldheid. Evenzoo
kwam het gehoororgaan en het onderzoek naar de gehoor-
scherpte aan de orde.
De schoolbank, de houding der kinderen, de behoefte aan
lichaamsbeweging gaven aanleiding tot vragen over het
skelet en de spieren. De candidaten hadden gelegenheid
aan skeletdeelen aan te wijzen, wat zij noemden.
Meermalen liep het gesprek ook over de hulp, die de
bewaarschoolonderwijzeres aan den schoolarts kan verlèenen
dan kwam vanzelf aan de orde het aandeel, dat de school
kan hebben in den strijd tegen besmettelyke ziekten.
Behalve de bovengenoemde onderwerpen kwamen ook
andere ter sprake, alseerste w’ondbehandeling, de zorg voor
het gebit, lichaamstemperatuur, de bepaling daarvan, enz.
Het doet de Commissie genoegen te kunnen verklaren,