59 24 VERSLAG BEWAARSCHOOLAKTE-EXAMENS. I. 2. 5. 6. 8. 9. 12. 1. 2. 3. 4. 5. 3. 4. en stokjes een mooien schoonheids- vorm, waarbij de verbinding van de rechte met de ge bogen lijn goed uitkomt. Verschillend werk aan het einde der les. Gebruik lange en korte vlechtlatten voor het samen stellen van een levensvorm, dien ge later wijzigt tot een anderen. Bij de beoordeeling werd gelet op: de houding voor de klasse; den leertoon; de leerstof; de bevordering der zelfwerkzaamheid; de orde in de klasse. was daar de hoofdzaak, de tuin of de school? Waarmede hield Fröbel de kinderen bezig, behalve met zgn speelgaven Hoe zult ge de speélgaven verdeelen over de verschillende klassen der bewaarschool? FRÖBELLES. Bij de Fröbellessen werden o.a. de volgende opgaven aan de candidaten voorgelegd: Geef een les met de 2e gave, waardoor de eigenschap pen en het onderling verband der lichamen uitkomen; aan ’teind der les een samenstelling uit het geheel. Begin uw les met de 3e gave B en C met eenige leer vormen groepeer ze daarna in een schoonheidsvorm verschillend werk aan het einde der les. Geef een reeks bouwvormen van de 4e gave B en C. Maak eenige schoonheidsvormen met de 2e gave B en 3e gave C. Begin uw les met de 5e gave met eenige leervormen, welke ge later gebruikt voor de samenstelling van een levensvorm. Maak van de 6e gave een groep bijeenbehoorende kleine voorwerpen. Geef een les met twee vouwbladen; twee verschillende vouwsels aan het einde der les. Gebruik de 2e, 4e en 5e soort van mozaïk voor een mooien schoonheidsvorm. Verschillend werk aan het einde der les. Begin uw les met de heele en halve ringen met twee verschillende figurengebruik daarna de deelen van het eene om het andere te versieren. 10. Gebruik de legstokjes (ten minste vier soorten) voor kleine levensvormen, welke met elkaar een tafereel vormen. 11. Maak van de ringen

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1918 | | pagina 2167