59
26
I
SPELEN.
uitspraak liet nog wel eens wat te wenschen over, de woor
denkeus bleef altijd binnen de bevatting der kinderen. Een
enkele candidaat wist door een sober gebaar goed uit te
beelden en den tekst te steunen; bepaald aanschouwelijk
vertellen kwam byna niet voor.
Veel te weinig lieten de vertelsters de klasse meeleven
in de vertelling; bij eiken uitroep, die van belangstelling
getuigde, werd angstvallig tot zwijgen aangemaand. Het
plaatjes kijken, om den overgebleven tyd aan te vullen,
gaf soms aanleiding tot wanorde in de klasse, bijna altyd
tot roerigheid. De totaalindruk der vertellingen was middel
matig, zooals ook blykt uit de gegeven cijfers, die schom
melen tusschen 5 en 7, met slechts een enkel cyfer, dat
daarboven gaat.
a.
f.
Op het schriftelijk examen was den candidaten medege
deeld, dat zij voor het mondelinge examen een lijstje moesten
medebrengen met de namen van ten minste 5 gebonden
en 5 half vrije spelen. De Sub Commissie deed uit elk vyftal
een keuze en droeg de candidaat op, deze spelen aan de
kinderen te leeren. Indien de candidaat dit wenschelyk
achtte, stonden platen of andere hulpmiddelen, betrekking
hebbende op het aan te leeren spel, tot haar dienst.
Bij de beoordeeling werd gelet op:
den leertoon
de opstelling der klasse
de verklaring van den inhoud en den gang van het spel
het aanleeren der bewegingen
het opmerken en verbeteren van fouten;
het handhaven der orde.
Óver het algemeen was de leertoon vriendelijk en opge
wekt te noemen; sommige candidaten misten echter dat
prettige vroolyke optreden, dat de kinderen dadelijk zoo
animeert tot meedoen en dat vooral by spelen zoo gewenscht
is. De opstelling van de klassen was by de meeste candi
daten zeer goed, sommigen echter lieten de kinderen te
dicht op elkaar staan, waardoor de uit te voeren bewegingen,
zooals boomen hakken, roeien, zwemmen enz. belemmerd
werden. Ook kwam het voor, dat een spel, dat beter geschikt
was, om op ryen gespeeld te worden, in een kring uitge
voerd werd, en omgekeerd.
Verder gaven de meeste candidaten een korte en duidelyke
verklaring van het spel, stelden vervolgens gepaste vragen
en gingen dan over tot het aanleeren van het spel. Een
VERSLAG BEWAARSOHOOLAKTE-EXAMENS.
b.
c.
d.
e.