59 26 I SPELEN. uitspraak liet nog wel eens wat te wenschen over, de woor denkeus bleef altijd binnen de bevatting der kinderen. Een enkele candidaat wist door een sober gebaar goed uit te beelden en den tekst te steunen; bepaald aanschouwelijk vertellen kwam byna niet voor. Veel te weinig lieten de vertelsters de klasse meeleven in de vertelling; bij eiken uitroep, die van belangstelling getuigde, werd angstvallig tot zwijgen aangemaand. Het plaatjes kijken, om den overgebleven tyd aan te vullen, gaf soms aanleiding tot wanorde in de klasse, bijna altyd tot roerigheid. De totaalindruk der vertellingen was middel matig, zooals ook blykt uit de gegeven cijfers, die schom melen tusschen 5 en 7, met slechts een enkel cyfer, dat daarboven gaat. a. f. Op het schriftelijk examen was den candidaten medege deeld, dat zij voor het mondelinge examen een lijstje moesten medebrengen met de namen van ten minste 5 gebonden en 5 half vrije spelen. De Sub Commissie deed uit elk vyftal een keuze en droeg de candidaat op, deze spelen aan de kinderen te leeren. Indien de candidaat dit wenschelyk achtte, stonden platen of andere hulpmiddelen, betrekking hebbende op het aan te leeren spel, tot haar dienst. Bij de beoordeeling werd gelet op: den leertoon de opstelling der klasse de verklaring van den inhoud en den gang van het spel het aanleeren der bewegingen het opmerken en verbeteren van fouten; het handhaven der orde. Óver het algemeen was de leertoon vriendelijk en opge wekt te noemen; sommige candidaten misten echter dat prettige vroolyke optreden, dat de kinderen dadelijk zoo animeert tot meedoen en dat vooral by spelen zoo gewenscht is. De opstelling van de klassen was by de meeste candi daten zeer goed, sommigen echter lieten de kinderen te dicht op elkaar staan, waardoor de uit te voeren bewegingen, zooals boomen hakken, roeien, zwemmen enz. belemmerd werden. Ook kwam het voor, dat een spel, dat beter geschikt was, om op ryen gespeeld te worden, in een kring uitge voerd werd, en omgekeerd. Verder gaven de meeste candidaten een korte en duidelyke verklaring van het spel, stelden vervolgens gepaste vragen en gingen dan over tot het aanleeren van het spel. Een VERSLAG BEWAARSOHOOLAKTE-EXAMENS. b. c. d. e.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1918 | | pagina 2169