19 31 VERSLAG DIENST VOOR KUNSTEN EN' WETENSCHAPPEN. VI. Oude Kunstnijverheid. De plannen voor liet Haagsehe Museumwezen brachten vanzelf een uitbreiding van het program der oude kunst nijverheid mede. Een zaal (no. 10) die buiten het verband van het Histo- Tevens is een aanvang gemaakt met een reorganisatie der rangschikking van de prenten. Hoewel deze, uit den aard der zaak zeer omvangrijke werkzaamheden, nog niet voltooid zijn, zijn de prenten nu toch meerendeels in de nieuwe rubrieken ondergebracht, zoo ook de aanwinsten der laatste jaren, die nog jaarsgewijze bijeenlagen. Bij deze reorganisatie werd, consequenter dan tot dusverre, reke ning gehouden met het standpunt van waaruit verzameld wei d, en met het doel, waarmede de verzameling gebruikt zou worden. Dit betreft in.de eerste plaats de Historisch- Topografische atlas, waar de (trouwens als voorloopig bedoelde) scheiding tusschen teekeniug en prent opge- lieven werd, waar de plattegronden volgens jaar van ontstaan (en niet volgens datum van aanwinst) werden gelegd, waar verschillende staten van dezelfde prent zooveel doenlijk over elkaar in hetzelfde passepartout geplaats werden, daar het kunst-historiseh belang der vergelijking dier verschillende toestanden van vaak artistiek zeer onbeduidende prenten achter moet staan bij de overzichtelijkheid der voorstelliugen-reeksen. De stadsgezichten en afbeeldingen van gebouwen werden ingedeeld volgens een nieuwe wijkverdeeling en, in iedere wijk volgens een te voren vastgestelde route gelegd. Twee afdeelingen, die tot dusverre in zeer embryonalen toestand verkeerden, werden bijzonder verzorgd: Moderne yraphiek en reclameprenten. Tal van kunstenaars zijn nu met een of meer belangrijke werken in eerstgenoemde verzameling vertegenwoordigd. De lijst der aanwinsten hierachter gepubliceerd, geeft daarvan een overzicht. Toch blijven er nog steeds zeer gewichtige lacunes. Hierbij sluit zich de afdeeliug reclameprenten aan, voor zooverre deze artistieke waarde hebben. Diegene, die daar van geheel ontbloot zijn, hebben voor ons slechts betee- kenis in verhouding tot hun belang als Haagsehe docu menten. De reclameprenten worden voorloopig in groote kokers geborgen, de belangrijkste zijn op linnen geplakt. De meer ideale wijze van bewaren, in schuifladen moet voorloopig tot de vrome wenschen blijven behooren.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1919 | | pagina 1088