74
65
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
5
9- Duinstraat 10.
Ik wacht met ongeduld op het nieuwe leerplan. Ik zit
zeer verlegen om taal- en rekenboeken, maar mag niets
lokaal of het ondervindt er den last van. Dat oefent na
tuurlijk op den duur ook op den onderwijzer een nadeeli-
gen invloed uit; niet alleen wat betreft zijn onderwijsgeven,
maar ook op zijn onderwijslust en op zijn gestel.
Een nieuw gebouw op een rustige plaats is dan ook de
telkens opnieuw geuite wensch van het gansche personeel.
b. Het politie-toezieht op het Marcelisplein, waaraan de
school staat, is niet altijd voldoende. Meermalen wordt
vandaar door roepende en schreeuwende kinderen, die vrij
van school hebben, in den namiddag het onderwijs opzet
telijk gestoord. Ook ergere dingen zijn gebeurd. Soms staat
dan een agent in de nabijheid of wandelt voorbij en merkt
het niet eens op. Meerdere malen is er geen politie te ont
dekken.
Eenige keeren reeds is er door mij aan het politie-bureau
Duinstraat over geklaagd, uaar aanleiding van bepaalde
gevallen.
Waar de straat onopzettelijk ons toch reeds zooveel last
bezorgt, is een opzettelijke storing natuurlijk dubbel ver
drietig.
c. Zooals bekend sluit elke cursus met het z.g.n. school
examen. De onderwijzer der hoogste klasse houdt dan een
soort publieke les, opgeluisterd door een paar zangnum
mers van de 2 hoogste klassen. De op één na hoogste klasse
is n.l. ook aanwezig.
De ouders der vertrekkende leerlingen worden tot bij
woning uitgenoodigd en geven voor een deel daaraan ge
hoor. Het geheele personeel der school is eveneens tegen
woordig. De voorwerpen, op den handenarbeidcursus ver
vaardigd, zijn uitgestald. De getuigschriften en cadeautjes
liggen klaar voor uitreiking. Het is voor de leerlingen een
zeer bijzondere dag, waarvan de herinnering lang zal bij
blijven. Een dag tevens, die school en ouders nader tot
elkaar kan brengen.