74 65 VERSLAG LAGER ONDERWIJS. 5 9- Duinstraat 10. Ik wacht met ongeduld op het nieuwe leerplan. Ik zit zeer verlegen om taal- en rekenboeken, maar mag niets lokaal of het ondervindt er den last van. Dat oefent na tuurlijk op den duur ook op den onderwijzer een nadeeli- gen invloed uit; niet alleen wat betreft zijn onderwijsgeven, maar ook op zijn onderwijslust en op zijn gestel. Een nieuw gebouw op een rustige plaats is dan ook de telkens opnieuw geuite wensch van het gansche personeel. b. Het politie-toezieht op het Marcelisplein, waaraan de school staat, is niet altijd voldoende. Meermalen wordt vandaar door roepende en schreeuwende kinderen, die vrij van school hebben, in den namiddag het onderwijs opzet telijk gestoord. Ook ergere dingen zijn gebeurd. Soms staat dan een agent in de nabijheid of wandelt voorbij en merkt het niet eens op. Meerdere malen is er geen politie te ont dekken. Eenige keeren reeds is er door mij aan het politie-bureau Duinstraat over geklaagd, uaar aanleiding van bepaalde gevallen. Waar de straat onopzettelijk ons toch reeds zooveel last bezorgt, is een opzettelijke storing natuurlijk dubbel ver drietig. c. Zooals bekend sluit elke cursus met het z.g.n. school examen. De onderwijzer der hoogste klasse houdt dan een soort publieke les, opgeluisterd door een paar zangnum mers van de 2 hoogste klassen. De op één na hoogste klasse is n.l. ook aanwezig. De ouders der vertrekkende leerlingen worden tot bij woning uitgenoodigd en geven voor een deel daaraan ge hoor. Het geheele personeel der school is eveneens tegen woordig. De voorwerpen, op den handenarbeidcursus ver vaardigd, zijn uitgestald. De getuigschriften en cadeautjes liggen klaar voor uitreiking. Het is voor de leerlingen een zeer bijzondere dag, waarvan de herinnering lang zal bij blijven. Een dag tevens, die school en ouders nader tot elkaar kan brengen.

Gedigitaliseerde gedrukte materialen Haags Gemeentearchief

Jaarverslagen gemeente Den Haag | 1919 | | pagina 1796