74
79
VERSLAG LAGER ONDERWIJS.
a
Met name die op het weinig praktische van dat onderwijs,
het oogenbedervende en het weren van de naaimachine
van de Lagere School.
Meer en meer toch, tenminste in den Haag, komt men
er toe, de leerlingen bruikbare kleedingstukken te laten
maken, zoodat zelfs het eerste genaaide voorwerp als zoo
danig dienst kan doen. Behalve het nut, dat dit op die
manier heeft, wekt het tevens de ambitie der leerlingen
op, die liever een kapertje vervaardigen, dat door een
zusje gedragen kan worden, dan een naailap, die later
nergens toe dient.
Dit utiliteits-begrip wordt reeds toegepast op het aller
eerste handwerkonderwijs, n.l. op het breien, waarbij aller
lei voorwerpjes voor de pop en ook een vingerhoedzakje,
knikkerzakje of waschhandschoen, enz. voor de vervaardig-
ster zelf tot stand komen.
Dat de meisjes hare oogen bij dit onderwijs zouden
bederven, is niet aan te nemen, daar, aangezien het de
beginselen der nuttige handwerken betreft, alleen grof
materiaal gebruikt wordt.
Wanneer de naaimachine op de Lagere School werd inge
voerd en niet, zooals nu, beperkt bleef tot de vervolg-
klassen, zou er weinig terecht komen van het naaien met
de hand, wat in de praktijk zeker tot bezwaren aanleiding
zou geven, aangezien lang niet alles machinaal genaaid
kan worden.
De meening, dat het handwerkonderwijs niet op de Lagere
School thuis behoort, omdat het w/conderwijs is of desnoods
in de hoogere klassen geduld zou kunnen worden, zouden
wij niet willen onderschrijven. Ieder, die er van op de
hoogte is, weet, dat het een vak is, waarin bekwaamheid
voornamelijk door oefening verkregen moet worden en
hoevélen, die óf niet de geheele Lagere School doorloopen,
óf geen voortgezet onderwijs genieten, zouden op die ma
nier niet totaal verstoken blijven van een kennis, die in
een vrouwenleven zoozeer te pas komt!
Dat de meisjes, dank zij het handwerkonderwijs, in de
gezinnen, meer geëxploiteerd zouden worden dan de jon-